October 10, 2008

ဖိုးေမာင္စိတ္ဓါတ္ အဓြန္႔ရွည္ပါေစ


စက္တင္ဘာလအတြင္းတုန္းက မဇၥ်ိမအြန္လိုင္းမွာ တင္ခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာႀကီး မင္းသု၀ဏ္ ေမြးေန႔ရာျပည့္ အထိမ္းအမွတ္အေနနဲ႔ ေရးခဲ့တာပါ။

(က)

၁၉၇၃ - ခုႏွစ္ကပါ ...။ “ေရဦး” ဆိုတဲ့ တံငါရြာကေလးတရြာမွာ ရြာငွါး ေက်ာင္းဆရာလုပ္ခဲ့စဥ္တုန္းက ႀကံဳခဲ့ရတဲ့အျဖစ္အပ်က္ကေလးတခုပါ။ ဒီတုန္းက က်ေနာ္က ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ကပ္ေနၿပီး၊ စပါးနဲ႔ငွါးတဲ့ ရြာငွါးေက်ာင္းဆရာလုပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ “ေမာင္ထူးရွင္” ဆိုတဲ့ ေက်ာင္းသားေလးနဲ႔ဆံုခဲ့ၾကပါတယ္။ ေက်ာင္းရန္ပံုေငြ ရဖို႔ အတြက္ စပါးလိုက္ရိတ္ၾကရင္းက “ေမာင္ထူးရွင္” ပိုးထိပါတယ္။ ပိုးထိထားတဲ့ “ေမာင္ထူးရွင္” က သူ႔ကို ပိုးထိ လိုက္တဲ့အခါ သူ႔ေဘးမွာကပ္ၿပီးရပ္ေနတဲ့ က်ေနာ့္ကို ေနာက္ကိုဆုပ္ဖို႔ ေျပာပါတယ္။သူနဲ႔ရင္ေဘာင္တန္းၿပီး ရပ္ေနၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြအားလံုး ေနာက္ကို ဆုပ္ခိုင္းပါတယ္။ ၿပီးေတာ့မွ သူ႔ေျခ ေထာက္ေအာက္က ေျမြေပြးကို တံစဥ္နဲ႔ျဖတ္၊ အဲဒီ ေျမြေပြးက ေပါက္ထားတဲ့ ေျမြေပြးအေသးေလးေတြကို တံဇဥ္ အေႏွာင့္နဲ႔လိုက္ထု ...။ ပါးစပ္ကလည္း က်န္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြ ကန္သင္း႐ိုးေပၚ တက္ေနၾကဖို႔ေျပာ။ သူက သူ႔ေနရာတ၀ိုက္ကို စပါးပင္ေတြၿဖဲၿပီး တံဇဥ္နဲ႔လိုက္ထု၊ ဖေနာင့္နဲ႔ေပါက္ လုပ္ေနေတာ့ သူ႔ကို ပိုးထိထားတယ္လို႔ ဘယ္သူမွ မထင္ဘူးေပါ့။ က်ေနာ္တို႔အားလံုး ကန္သင္း႐ိုးေပၚေရာက္ၿပီး သူ႔ကို ၀ိုင္းၾကည့္ေနတုန္း စပါးေတာထဲ သူ ပစ္ၿပီး လဲက်သြားမွ သူ႔ကို ပိုးထိလိုက္ၿပီဆုိတာ သိၾကရတာ။ က်ေနာ္က ဘယ္ေက်ာင္းသားမွ လယ္ ကြက္ထဲ မဆင္းေစပဲ သူ႔အနားကို က်ေနာ္တေယာက္ထဲ ေျပးဆင္းလိုက္ေတာ့ “ေမာင္ထူးရွင္” က သတိေတာ့ မလစ္ေသးဘူး။ လဲေနရာက လူးလဲထၿပီး က်ေနာ့္ကို သူ႔အနားမလာဖို႔ ေျပာေနေသးတယ္။ သူ႔အနားကို ဇြတ္တိုး လာတဲ့ က်ေနာ့္ကို စကားတခြန္းႏွစ္ခြန္းေျပာႏိုင္ေသးတယ္။ “ေမာင္ထူးရွင္” ေနာက္ဆံုးေျပာသြားတဲ့ စကားက က်ေနာ္တို႔အားလံုး မ်က္ရည္မဆည္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ၾကရတယ္။ “က်ေနာ့္ကို ပိုးထိထားၿပီးၿပီ၊ ငံု႔ၾကည့္ေတာ့ သားေပါက္ကေလးေတြ အေထြးလိုက္ပဲ ...၊ ဒါနဲ႔ပဲ တျခားလူေတြ အကိုက္ခံရမွာစိုးလို႔ တေကာင္မက်န္ က်ေနာ္ လိုက္သတ္ေနရေသးတယ္၊ က်ေနာ္ အိပ္ခ်င္တယ္ ဆရာေလး” ဆိုၿပီး “ေမာင္ထူးရွင္” လည္း က်ေနာ့္လက္ေပၚမွာ ထာ၀ရအိပ္ေပ်ာ္သြားခဲ့တယ္။
“ေမာင္ထူးရွင္” က အင္းစာရင္းငွါးတဦးရဲ႕သား။ အေမ မရိွဘူး။ ဆင္းရဲလိုက္တာလည္း မေျပာပါနဲ႔ေတာ့။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္နဲ႔အတူ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာပဲ ေက်ာင္းအိပ္ေက်ာင္းစား။ သူ အခုလို ပိုးထိၿပီးဆံုးေတာ့ ရြာသား တခ်ဳိ႕က သူ႔အေဖကို ေျမႇာက္ေပးလို႔ ဒိုင္နယ္႐ံုးမွာ က်ေနာ္က တရားရင္ဆိုင္ရေသးတယ္။ ဒီလို ေဘးဥပါဒ္ အႏၱရာယ္ရိွတဲ့အလုပ္ကို ဘာျပဳလို႔ က်ေနာ္က ကေလးေတြကို လုပ္ခိုင္းရသလဲေပါ့။ က်ေနာ့္ဖက္က လိုက္ပါေျပာ ဆိုၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားမိဘေတြလည္း ရိွပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဘာမွ မခုခံခဲ့ဘူး။ တရားဥပေဒအရသာ လုပ္ဖို႔ ေခါင္းထိုးၿပီး ရင္ဆိုင္ခဲ့တယ္။ “ေမာင္ထူးရွင္” အတြက္ ေၾကကြဲရတာပဲ က်ေနာ္သိတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့လည္း “ေမာင္ထူးရွင္” ရဲ႕ ဖခင္က အမႈကို ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းၿပီး တျခားရြာကို ေျပာင္းသြားပါတယ္။ က်ေနာ့္မွာေတာ့ ပိုးထိၿပီး လဲက်သြားတဲ့ “ေမာင္ထူးရွင္” ကို ေမ့လုိ႔မရႏိုင္ဘူး။ သူ ေနာက္ဆံုးေျပာခဲ့တဲ့ စကားေတြကို နားထဲက မထြက္ႏိုင္ဘူး။ “ေမာင္ထူးရွင္” ဟာ က်ေနာ့္အတြက္ေတာ့ တကယ့္ကို အညၾတသူရဲေကာင္းျဖစ္ခဲ့ေတာ့တာေပါ့။

(ခ)

ေခတ္စမ္းစာဆိုႀကီး “မင္းသု၀ဏ္” မွာ အမ်ားအတြက္ အနစ္နာခံသူ၊ အမ်ားအတြက္ အသက္ေပးဖို႔ ၀န္မေလးသူ ႏွစ္ဦးကို အဓိက ဇာတ္ေကာင္ထားၿပီး ဖြဲ႕တဲ့ကဗ်ာ (၂) ပုဒ္ ရိွပါတယ္။ (၂) ပုဒ္စလံုး နာမည္အလြန္ႀကီးပါ တယ္။ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာနဲ႔ “သူ႔မွာတမ္း” ဆိုတဲ့ ကဗ်ာ (၂) ပုဒ္ပါ။
က်ေနာ္ကေတာ့ က်ေနာ့္အထြာ၊ က်ေနာ့္ ႏွလံုးသား္အခံအေပၚ မူတည္ၿပီး “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာကို ပိုၿပီးႏွစ္သက္တယ္။ ပိုၿပီးခံစားရတယ္။ ဘာျပဳလို႔လည္းဆိုေတာ့ အဲဒီကဗ်ာထဲက အဓိကဇာတ္ေကာင္ “ဖိုးေမာင္” က သာမာန္အညၾတပုဂၢိဳလ္တေယာက္ ျဖစ္တာရယ္၊ က်ေနာ့္ သူရဲေကာင္း “ေမာင္ထူးရွုင္” နဲ႔လည္း တူတယ္ထင္လို႔ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာကို ပိုၿပီး ႏွစ္သက္ခံစားလို႔ရတာပါ။
“ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာမွာ ကဗ်ာ့ပရိယာယ္ေတြ၊ အေျပာနဲ႔ အျပေတြကလည္း “သူ႔မွာတမ္း” ကဗ်ာထက္ က်ေနာ့္ကိုပိုၿပီး စြဲေဆာင္ႏိုင္တယ္။ ဥပမာအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အေျပာနဲ႔ အျပ ႏွစ္ခုစလံုးေရာၿပီး ေဖာ္ျပထားတဲ့ “ဖိုးေမာင္” ရြာကို ၀င္လာတဲ့ အခန္း၊ ဖိုးေမာင္နဲ႔ ဓါးျပေတြ မေတြ႕ခင္၊ ဖိုးေမာင္ကို ဓါးျပ ေတြက မသတ္ခင္၊ ဖိုးေမာင္ ဓါးျပေတြ အသတ္ခံရတဲ့ည၊ ဖိုးေမာင္ရြာကို ျပန္လာတတ္တဲ့ အခ်ိန္ ... အဲဒီအခ်ိန္ ကေလးကို ေဖာ္ျပတဲ့အခန္း၊ ၿပီးေတာ့ ဖိုးေမာင္က ေအာ္ဟစ္သတိေပးလို႔ တရြာလံုး ေမာင္းထုေအာ္ဟစ္ၾကတဲ့အခန္း ...၊ အဲဒီ ကဗ်ာပိုဒ္ေတြဟာ ၀ဏၰတခုခ်င္းစီ အရေကာ၊ ပါဒ တေၾကာင္းစီအရပါ အင္မတန္ထိေရာက္၊ တိက်၊ က်စ္လစ္၊ အားေကာင္းတာေတြ႕ၾကရပါတယ္။

ဖိုးေမာင့္သံၾကား၊ ကင္းသမားက
တံခါးႀကီးေအာက္၊ မလြယ္ေပါက္ကို
တစ္ေယာက္၀င္သာ၊ ဖြင့္လိုက္ပါေသာ္
ယာတြင္အုပ္ေဆာင္း၊ ၀ဲတက္ေခ်ာင္းႏွင့္
ခါးေစာင္းကိုယ္ကိုင္း၊ ငါးပလိုင္းကို
လြယ္သိုင္းၿပီးလွ်င္၊ ရြာကို၀င္သည္
လူပင္ေလလား၊ တေစၦလား။

ေနာက္ထပ္တပုိဒ္က ...၊

ေဆာင္းတစ္ည၌
ခ်မ္းျမစိမ့္ေအး၊ လျခမ္းေကြး၍
ရြာေဘးက်ီပ်က္၊ ေမွာင္နက္နက္မွ
ဇီးကြက္ကေအာ္၊ ေတာက္တဲ့ေၾကာ္စဥ္
ရြာေပၚလႊမ္းေအာင္၊ ဂုပ္က်ားေဟာင္သည္
ဖိုးေမာင္ လာခ်ိန္ပါတကား။

ေနာက္ထပ္တပိုဒ္ ...၊

သို႔ျဖစ္ေသာ္ျငား၊ ခါတစ္ပါးသို႔
တံခါး၀င္လို၊ သူ မဆိုဘဲ
“ေမာင္းကိုထုပါ၊ လူစုပါေဟ့၊
ရြာကိုေဘးမွ၊ ကာကြယ္ၾကေလာ့၊
ဓါးျပငါ့အား၊ ဖမ္း၍ထား” ဟု
စကားမဆံုး၊ ဟစ္ေအာ္တုန္းတြင္
ဒိုင္းဒုန္းဒိန္းသံ ရြာလံုးညံသည္
ေခ်ာင္းယံပဲ့တင္ထပ္သတည္း။



ဒီကဗ်ာ (၃) ပုိဒ္ဟာ၊ ကဗ်ာ့ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕လႈပ္ေနတဲ့ စ႐ုိက္ေတြကို ေပၚေအာင္ဖြဲတဲ့ အပိုဒ္ေတြပါပဲ။ ဇာတ္ေကာင္ေတြရဲ႕ အလႈပ္အရွားအေပၚ မူတည္ၿပီး ကဗ်ာဖတ္သူကို စိတ္မ်က္ေစ့နဲ႔ ျမင္ႏိုင္ေအာင္ဖြဲ႕တဲ့ ကဗ်ာပိုဒ္ေတြပါ။ ဒီကဗ်ာပိုဒ္ေတြကို အားယူၿပီး “ဖိုးေမာင္” ရဲ႕ ေၾကကြဲဖို႕ ေကာင္းတဲ့ ဇာတ္လမ္းနဲ႔ ဂုဏ္ျပဳဖို႔ေကာင္းတဲ့ ဖိုးေမာင့္စိတ္ဓါတ္ကို ကဗ်ာဖတ္သူေတြရဲ႕ ရင္ထဲအေရာက္ ပို႔လိုက္ တာပါ။
သာမာန္အားျဖင့္ ၾကည့္ရင္ေတာ့ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာဟာ ေၾကကြဲစရာေကာင္းတဲ့ ဇာတ္လမ္းေလးတခုကို ပံုျပင္ဆန္ဆန္ ေျပာျပတဲ့ ကဗ်ာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကဗ်ာဖတ္သူက ျဖည့္ၿပီး ေတြးရမယ့္ ျမႇဳပ္ထားတဲ့ကိစၥေတြ၊ ကဗ်ာဖတ္သူက ဆင့္ပြားၿပီး ေတြးယူရမယ့္ ဂယက္အနက္ေတြကေတာ့ တေတာတေတာင္လံုး ႏွံ႔ေအာင္ လိုက္ေတြးလို႔ရႏိုင္မလားပဲ။
“ဖိုးေမာင္” ဟာ သာမာန္ဆင္းရဲသား၊ လက္လႈပ္မွ ပါးစပ္လႈပ္ရတဲ့ ႐ြာသာေလးတဦးပါ။ ကဗ်ာထဲမွာ ေဖာ္ျပမထားေတာ့ သူ႔မွာ မိဘႏွစ္ပါးမွ ရိွေသးရဲ႕လား။ ရိွရင္လည္း အသက္အရြယ္ႀကီး ရင့္ၾကသူေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ က်န္းမာေရး ခၽြတ္ယြင္းၾကသူေတြ၊ ဒါမွမဟုတ္ မိစံုဖစံုမွ ရိွရဲ႕လား။ ဖားရွာငါးရွာၿပီးမွ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းရတဲ့ သူ ...။ ဖိုးေမာင္ရဲ႕ ဆန္တြင္းဟာ သူမ်ားတကာထက္ ပိုၿပီး နက္မွာကေတာ့ ေသခ်ာၿပီေပါ့။ ဒါေၾကာင့္မို႔ “ဖိုးေမာင္” ဆိုတာ ရြာမွာ လူရာ၀င္တဲ့ အေနအထားဘယ္ရိွႏိုင္ပါ့မလဲ။ ဖိုးေမာင္လို ဆင္းရဲသားလူငယ္တေယာက္၊ ရြာမွာ မရိွရင္လည္း ဘာမွပိုၿပီး မထူးျခားႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ... တကယ့္ကို အေရးမပါ အရာမေျမာက္တဲ့ လူတေယာက္။ လူေတြဟာ ဖားရွာငါးရွာစားရတဲ့ “ဖိုးေမာင္” ကို ဘယ္ဂ႐ုစုိက္ၾကမွာလဲ။ ဘယ္ကြမ္းေတာင္ကိုင္၊ ဘယ္ ပိုက္ဆံ ရိွသူ၊ ဘယ္မိသားစုကမွ “ဖိုးေမာင္” ကို “ထမင္းလာစားလွည့္ဦး” လို႔ တကူးတကန္႔ထမင္းဖိတ္ေကၽြးၾကသူ ရိွပါ့မလဲ။
“ဖိုးေမာင္” က ကင္းသမားေတြနဲ႔ေတာ့ အဆင္ေျပေအာင္ ဆက္ဆံထားပံုရပါတယ္။ညႀကီးမင္းႀကီး အခ်ိန္မေတာ္ ရြာကိုျပန္လာတဲ့ “ဖိုးေမာင္” ကို၊ ကင္းသမားတိုင္းက မလြယ္ေပါက္ကို အသာဖြင့္ေပးဖို႔ ၀န္မေလး ၾကဘူး။ ဖိုးေမာင္ရဲ႕ဘ၀ဟာ ဆင္းရဲပါတယ္။ ႐ိုးစင္းပါတယ္။ မထူးျခားဘူး။ မထင္ရွားဘူး။ မႀကီးမားဘူး။
တညမွာေတာ့ ရြာကိုကပ္ၿပီး ဓါးျပတိုက္ဖို႔ ေခ်ာင္းေနၾကတဲ့ ဓါးျပတသိုက္နဲ႔ ငါးရွာၿပီး ျပန္လာတဲ့ ဖိုးေမာင္ တို႔ ရြာေဘးမွာ ပက္ပင္းတိုးေတာ့ “ဖိုးေမာင္” ကို ဖမ္းထားၾကတာေပါ့။ တကယ္ေတာ့ ဓါးျပေတြက “ဖိုးေမာင္” ကို တမင္သက္သက္လာေစာင့္ၿပီး ဖမ္းၾကတာပါ။ သူတို႔က အခ်ိန္မေတာ္ ရြာတံခါးပြင့္ဖို႔ဆိုရင္ “ဖိုးေမာင္” ရဲ႕ အကူအညီရမွ ၀င္လို႔ရမယ္ဆိုတာ စံုစမ္းထားၿပီးသား။ ကင္းသမားက ဖိုးေမာင္ဆိုရင္ မလြယ္ေပါက္ကို ဖြင့္ေပးေနၾကဆိုတာ ဓါးျပေတြက သိထားေတာ့ ဖိုးေမာင္ကိုဖမ္းၿပီး တံခါးဖြင့္ေပးဖို႔ ဖိုးေမာင္ကို ေျပာၾကတာေပါ့။ ေျပာမေပးဘူးဆိုရင္ သတ္ပစ္မယ္လို႔ ဖိုးေမာင္ကို ၿခိမ္းေျခာက္ၾကတာေပါ့။ “ဖိုးေမာင္” ဟာ ဓါးျပေတြက ႀကိဳးနဲ႔တုတ္ၿပီး ဖမ္းခံထားရတဲ့အခ်ိန္ ဘာေတြေတြးေန ခဲ့သလဲ။ ပထမေတာ့ သူ႔အသက္လြတ္ေအာင္ ရြာတံခါးဖြင့္ေပးဖို႔ ေျပာလိုက္မယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးရိွမယ္။ ၿပီးေတာ့ သူ႔ကို ခ်ည္ထားတဲ့ႀကိဳးကို ေျပေအာင္ ဘယ္လိုေျဖရပါ့မလဲလို႔ ေတြးေကာင္းေတြးမယ္။ ဒါမွမဟုတ္ သူ႔ကိုႀကိဳးနဲ႔တုတ္ထားတာ အေရးမႀကီးဘူး၊ ရြာကို ဒီည ဓါးျပတိုက္ေတာ့မယ့္ကိစၥ၊ ရြာသားေတြသိရေအာင္ သူဘယ္လိုလုပ္ရပါ့မလဲလို႔လည္း ေတြးမိလိမ့္မယ္။ ရြာအတြက္ စိတ္ပူလိမ့္မယ္။ အခ်ိန္တိုအတြင္းမွာ သူဟာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ရလိမ့္မယ္။ အဲဒီေနာက္ “ေမာင္းထုၾက၊ လူစုၾက၊ ဓါးျပေတြ ရြာကို ၀ိုင္းထားၿပီ၊ ငါ့ကိုလည္း ဖမ္းထား ၿပီေဟ့” လို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ေအာ္ေတာ့တယ္။ ဖိုးေမာင္ဟာ သူဒီလိုေအာ္ရင္ သူ႔ကို ဓါးျပေတြက ထုၾက ေထာင္းၾက သတ္ၾကမယ္ဆိုတာ ႀကိဳၿပီး သိထားၿပီးသားပါ။ သူ႔မွာေၾကာက္စိတ္မရိွေတာ့ဘူးလား။ သူက ရြာကို သတိမေပးပဲ ထားလိုက္ရင္ ရြာကို ဓါးျပတိုက္ခံရေပမယ့္ သူ႔အသက္ေတာ့ လြတ္ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ အေတြးကို သူ မေတြးတတ္ဘူး တဲ့လား။ သူ႔အသက္ကို သတ္ခ်င္သတ္ပါေစ၊ ရြာကိုေတာ့ ဓါးျပရန္က ေ၀းရင္ၿပီးတာပဲဆိုတဲ့စိတ္ကို သူဘယ္လို လုပ္ၿပီး ေတြးႏိုင္ခဲ့တာလဲ။ အဲဒီ တခ်ိန္ထဲမွာပဲ ဆင္းရဲသားနင္းျပားသူ႔ဘ၀ကို သူေတြးမိၿပီး၊ တရြာလံုးက ငါ့ကို ဘယ္တုန္းကမွ လူရာမသြင္းခဲ့တာပဲ။ ငါက ဘာျပဳလို႔ ရြာကို ကာကြယ္ေနေတာ့မလဲ၊ ငါ့အသက္လြတ္ေရးကိုပဲ ဦးစားေပးရမွာေပါ့ဆိုတဲ့ အေတြးေကာ မေတြးႏိုင္ခဲ့ဘူးလား။
ဒီလိုနဲ႔ ရြာကို ေအာ္ဟစ္သတိေပးလို႔ ဓါးျပေတြက “ဖိုးေမာင္” ကို သတ္ပစ္လိုက္ၾကပါၿပီ။ ဖိုးေမာင္ရဲ႕ေအာ္သံၾကားလို႔ ရြာသားေတြ ေမာင္းထု လူစုႏိုင္ၾကၿပီ။ ရြာဟာ ဓါးျပ ရန္က ေ၀းခဲ့ပါၿပီ။ ဒီအခါၾကေတာ့ ရြာသားေတြအားလံုး ဖိုးေမာင့္ေက်းဇူးကို အထူးျပဳၾကရၿပီေပါ့။ ဖိုးေမာင္ရဲ႕ စိတ္ ဓါတ္ကို အသိအမွတ္ျပဳၾကၿပီေပါ့။ ဖိုးေမာင္ရဲ႕ ကိုယ္က်ဳိးစြန္႔ႏိုင္တဲ့ သတၱိကို ေလးစားၾကရၿပီေပါ့။ ဖိုးေမာင္ဟာ ဒီအခါၾကေတာ့ သာမာန္လူထဲက လူတေယာက္မဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ဖိုးေမာင္ဟာ ရြာကို ဓါးျပေဘးက ကင္းေ၀းဖို႔ ဆိုရင္ သူ႔အသက္ကိုေတာင္ စြန္႔လႊတ္ၿပီး ကာကြယ္ဖို႔ ၀န္မေလးတဲ့သူ။ ဖိုးေမာင္ဟာ သူ႔အသက္ကိုရင္းၿပီး ရြာေကာင္းက်ဳိး ရပ္ေကာင္းက်ဳိး ေဆာင္ရြက္သြားခဲ့သူ။ ဖိုးေမာင္ဟာ သူရဲေကာင္း ...။
ဖိုးေမာင္ ဒီလို အနစ္နာခံေဆာင္ရြက္ခဲ့တာဟာ ရြာထဲက သူႀကိတ္ၿပီး ပိုးပမ္းခဲ့ရတဲ့ ကြမ္းေတာင္ကိုင္ မေလးအတြက္ မဟုတ္ဘူး။ ရြာက ပိုက္ဆံရိွ လူခ်မ္းသာ ရြာ့မ်က္ႏွာဖံုး “ဦးလာဘ” အတြက္ မဟုတ္ဘူး။ တခ်ိန္ လံုး သူ႔ကို လူလိုသူလို မဆက္ဆံခဲ့တဲ့ ရြာသူႀကီး “ဦးစံတင့္” ဆီက မ်က္ႏွာသာေလး ရလိုရျငား သူ ဒီလိုလုပ္ခဲ့ တာမဟုတ္ဘူး။ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္က၊ သူ႔ေစတနာက ပုဂၢလကိစၥ၊ ပုဂၢလအက်ဳိးမဟုတ္ဘူး။ ဒီေတာ့ “ဖိုးေမာင္” ဟာ ရြာအတြက္ေတာ့ တကယ့္ကို ေက်းဇူးရွင္ျဖစ္ၿပီေပါ့။ ရြာရဲ႕ သူရဲေကာင္းျဖစ္ၿပီေပါ့။ ရြာရဲ႕ စံျပပုဂၢိဳလ္ေပါ့။ ဒီလိုနဲ႔ “ဖိုးေမာင္” ကို ရြာက မေမ့ႏိုင္ၾကေတာ့ဘူးေပါ့။“မိႈင္းညိဳညဥ့္ရိပ္၊ လူေျခတိတ္၌ေရဆိပ္အနား၊ ရြာတံခါးမွ
ဂုပ္က်ားက်ယ္ေလာင္၊ ရမ္းေရာ္ေဟာင္ေသာ္ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ဆိုဆဲပင္ ...ေပါ့။”

ဆရာႀကီး မင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာဟာ တကယ့္ကို အလြမ္းဇာတ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ မဟာဆန္ လြန္းတဲ့ အလြမ္းဇာတ္တခု။ ႀကီးျမင့္ဂုဏ္ထယ္လြန္းတဲ့ လူသားတေယာက္ရဲ႕ မဟာအလြမ္းဇာတ္။

(ဂ)

“ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာထဲက “ဖိုးေမာင္” ဟာ သာမာန္အညၾတလူတေယာက္။ က်ေနာ့္အေတြ႕အႀကံဳ ထဲက “ေမာင္ထူးရွင္” ဟာလည္း သာမာန္လူတေယာက္။ သူတို႔ႏွစ္ေယာက္ဟာ လူသားေတြအတြက္ ရတနာေတြ ခ်န္ေပးမထားႏိုင္ခဲ့ဘူး။ ပညာဗဟုသုတေတြ ခ်န္မထားႏိုင္ခဲ့ဘူး။ “ျမင့္ျမတ္ေလးနက္တဲ့ မဟာလူသားစိတ္ဓါတ္” တခုတည္းကိုပဲ ခ်န္ထားၿပီး ဘ၀ကူးေျပာင္းသြားခဲ့ၾကတာပါ။
ရြာတရြာမွာ ေဘးဒုကၡအႏၱရာယ္တခုခု က်ေရာက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ ေဘးဒုကၡအႏၱရာယ္တခုခု က်ေရာက္ ေနၿပီဆိုရင္ “ဖိုးေမာင္” တို႔ “ေမာင္ထူးရွင္” တို႔လို လူေတြ၊ ေပၚလာတတ္ပါတယ္။ “ဖိုးေမာင္” တို႔ “ေမာင္ထူးရွင္” တို႔လို လူေတြေပၚေပါက္လာေအာင္လည္း ႀကိဳးစားသင့္ပါတယ္။ “ဖိုးေမာင္” တို႔ “ေမာင္ထူးရွင္” တို႔ရဲ႕ စိတ္ဓါတ္မ်ဳိး ရြာက လူေတြ ထားႏိုင္ေအာင္ေျပာဆိုေဆြးေႏြး၊ ေႏြးေထြးေနသင့္ပါတယ္။
ဟိုး ... လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၉၇၃-ခုႏွစ္တုန္းက၊ လက္တင္အေမရိကႏိုင္ငံတခုျဖစ္တဲ့ ခ်ီလီႏိုင္ငံမွာ တိုင္းျပည္က ဒီမိုကေရစီနည္းအရ တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ “အာယန္ေဒး” အစိုးရကို ခ်ီလီစစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး “ပီႏိုေခ်း” က၊ လက္နက္အားကိုးနဲ႔ အဓမၼ အာဏာသိမ္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီတုန္းက က်န္းမာေရးခ်ဳိ႕ယြင္းေနတဲ့ ႏိုဗယ္ဆုရွင္ကဗ်ာ ဆရာႀကီး “ပက္ဘလိုနဲ႐ူဒါ” က “ဖက္ဆစ္ေတြတက္လာၿပီ အသင့္ျပင္ၾက” ဆိုတဲ့ စကားကို ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ခ်ီလီ ျပည္သူေတြကို စစ္၀ါဒီေတြ တက္လာၿပီ သတိရိွၾက၊ လက္မခံၾကနဲ႔ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္မ်ဳိး ေျပာခဲ့တာပါ။
အခုလည္းပဲ ဆရာႀကီး မင္းသု၀ဏ္ဟာ “ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ကဗ်ာကို ၁၉၆၂ -ခု၊ ဒီဇင္ဘာလမွာ ေရးခဲ့ တာပါ။ တိုင္းျပည္က ဒီမိုကေရစီနည္းနဲ႔ တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ အရပ္သားအစိုးရကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေန၀င္း ေခါင္းေဆာင္တဲ့ စစ္၀ါဒီေတြက အဓမၼအာဏာသိမ္းယူတဲ့ ၁၉၆၂ -ခုႏွစ္ထဲမွာ ဒီကဗ်ာကို ေရးတာပါ။ ဒါဟာ တိုင္းျပည္အေပၚ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လက္နက္နဲ႔ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေတာ့မယ္္ စစ္၀ါဒီေတြရဲ႕ အႏၱရာယ္ကို က်ေနာ္တို႔ ျပည္သူေတြ သိျမင္ႏိုင္ၾကဖို႔ တမင္ေရးဖြဲ႕ခဲ့တာလို႔ေကာ မဆိုႏိုင္ေပဘူးလား ...။ စစ္၀ါဒီေတြရဲ႕ ရန္က အသက္စြန္႔ ၿပီး အကာအကြယ္ေပးမယ့္ ျပည္သူ႔သူရဲေကာင္းေတြ ေပၚေပါက္ဖို႔ သူရဲေကာင္းေတြ ေရွ႕ထြက္တိုက္ပြဲ၀င္ၾကဖို႔ ႏႈိးေဆာ္တဲ့သေဘာလို႔ေကာ မေျပာႏိုင္ဘူးလား။
တရပ္လံုး တရြာလံုး အခုလုိ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ေအာက္မွာ ဒုကၡမ်ဳိးစံုႀကံဳေတြ႕ေနၾကရတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ ဖိုးေမာင္လို လူမ်ဳိးေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔၊ ဖိုးေမာင့္စိတ္ဓါတ္မ်ဳိး ျပန္႔ျပားထြန္းကားဖို႔ အမွန္တကယ္လိုအပ္တယ္ ဆိုတာကိုေတာ့ ဘယ္သူမွ မျငင္းႏိုင္ပါဘူး။ ။

ဖိုးေမာင္လာၿပီ

မိႈင္းညိဳညဥ့္ရိပ္၊ လူေျခတိတ္၍
ေရဆိပ္အနား၊ ရြာတံခါးမွ
ဂုပ္က်ားက်ယ္ေလာင္၊ ဆီးႀကိဳေဟာင္ေသာ္
“ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ဆိုၾကသည္။


ေဟာင္သံရပ္၍
ထက္ၾကပ္ေပၚလာ၊ အသံမွာကား
“ညခါငါးေထာင္၊ ေမာင္ဖိုးေမာင္သည္
ရြာေတာင္ေခ်ာင္းက ျပန္ခဲ့ၿပီ” ။

ဖိုးေမာင့္သံၾကား၊ ကင္းသမားက
တံခါးႀကီးေအာက္၊ မလြယ္ေပါက္ကို
တစ္ေယာက္၀င္သာ၊ ဖြင့္လိုက္ပါေသာ္
ယာတြင္အုပ္ေဆာင္း၊ ၀ဲတက္ေခ်ာင္းႏွင့္
ခါးေစာင္းကိုယ္ကိုင္း၊ ငါးပလိုင္းကို
လြယ္သိုင္းၿပီးလွ်င္၊ ရြာကို၀င္သည္
လူပင္ေလလား၊ တေစၦလား။

တေစၦမေၾကာက္၊ ေျမြမေၾကာက္ဘဲ
တစ္ေယာက္တည္းပင္ ညဥ့္ေမွာင္တြင္၌
သူလွ်င္ငါးရွာ၊ မေကၽြးပါက
ထိုရြာသူသား၊ လူအမ်ားတို႔
ငါးစို ငါးစိမ္း ငတ္ေပလိမ့္။


ေဆာင္းတစ္ည၌
ခ်မ္းျမစိမ့္ေအး၊ လျခမ္းေကြး၍
ရြာေဘးက်ီပ်က္၊ ေမွာင္နက္နက္မွ
ဇီးကြက္ကေအာ္၊ ေတာက္တဲ့ေၾကာ္စဥ္
ရြာေပၚလႊမ္းေအာင္၊ ဂုပ္က်ားေဟာင္သည္
ဖိုးေမာင္ လာခ်ိန္ပါတကား။

သို႔ျဖစ္ေသာ္ျငား၊ ခါတစ္ပါးသို႔
တခါး၀င္လို၊ သူ မဆိုဘဲ
“ေမာင္းကိုထုပါ၊ လူစုပါေဟ့၊
ရြာကိုေဘးမွ၊ ကာကြယ္ၾကေလာ့၊
ဓါးျပငါ့အား၊ ဖမ္း၍ထား” ဟု
စကားမဆံုး၊ ဟစ္ေအာ္တုန္းတြင္
ဒိုင္းဒုန္းဒိန္းသံ ရြာလံုးညံသည္
ေခ်ာင္းယံပဲ့တင္ထပ္သတည္း။

ဖိုးေမာင့္နိဂံုး၊ ဤတြင္ဆံုးလည္း
ရြာလံုးစိတ္တြင္၊ ဖိုးေမာင္၀င္၍
ပဲတင္ထပ္ကာ၊ ဟည္းလ်က္ပါတည့္
ဘယ္ခါမဆို၊ ဆီးလင့္ႀကိဳသို႔
မိႈင္းညိဳညဥ့္ရိပ္၊ လူေျခတိတ္၌
ေရဆိပ္အနား၊ ရြာတံခါးမွ
ဂုပ္က်ားက်ယ္ေလာင္၊ ရမ္းေရာ္ေဟာင္ေသာ္
“ဖိုးေမာင္လာၿပီ” ဆိုဆဲပင္။ ။

၅ - ၁၂ - ၆၂

ျမ၀တီ မဂၢဇင္း
ဇန္န၀ါရီ၊ ၁၉၆၃။


ၿငိမ္းေ၀

1 comment:

  1. လူဆိုတာ တခါပဲ ေသရတာပါပဲ။ ဒါေပမဲ႔ သူတို႔လို ေသျခင္းက တန္ဖိုး မျဖတ္ႏိုင္ပါဘူး ဦးျငိမ္းေရ..။

    ReplyDelete