April 03, 2008

မုန္တိုင္းႀကိဳ ေလေျပညွင္း

(က)
လြန္ခဲ့တဲ့ ၂၀၀၅ - ခုႏွစ္၊ ထိုင္းႏိူင္ငံ “ ဇင္းမယ္ၿမိဳ ့” မွာ ျပဳလုပ္တဲ့၊ ျမန္မာ့သတင္းသမားမ်ား ညီလာခံ ( BMC ) မွာ၊ ျမန္မာ ႏူိင္ငံရဲ ့ ၀ါရင့္သတင္းစာ ဆရာႀကီးတဦးက ျမန္မာကဗ်ာဆရာမ်ားနဲ ့ပါတ္သက္ၿပီး၊ သူ ့ရဲ ့ပုဂၢလ သေဘာထားအျမင္ကို ပြင့္ပြင့္ လင္းလင္းပဲ ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။
“ ၁၉၈၈ - ခုႏွစ္မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ပံုမွာ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြ တေယာက္မွ မပါခဲ့ဘူး၊ သည့္ေနာက္ ပိုင္း ဒီမိုကေရစီႀကိဳးပမ္းေနၾကတဲ့ အလုပ္ေတြမွာလည္း ကဗ်ာဆရာေတြ မပါပါဘူး ” လို ့…ေျပာခဲ့ပါတယ္။



ကိုယ့္သေဘာထား၊ ကိုယ့္အျမင္ကို အခုလို ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာခဲ့တာနဲ ့ပါတ္သက္ၿပီး ပုဂၢလ အခြင့္အေရးတခုျဖစ္တာမို ့ က်ေနာ့္အေနနဲ ့ကေတာ့ ကန္ ့ကြက္ရန္အေၾကာင္းမရိွပါဘူး။ ဒါကေတာ့ ဘယ္သူမဆို မိမိရဲ ့အယူအဆကို လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္ရိွရမယ္ဆိုတဲ့ “ လူသားတိုင္းရဲ ့မူလအခြင့္အေရး ” ကိစၥ ျဖစ္တာမို ့၊ ဒီလိုေျပာဆိုလာတာကိုေတာင္မွ က်ေနာ္တို ့အဖို ့ “ မူ ” အားျဖင့္ ႀကိဳဆိုၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း အခုလိုေျပာဆို လာတဲ့ သေဘာထားအျမင္ေပၚမွာလည္း၊ က်ေနာ္တို ့ အေနနဲ ့ က်ေနာ္တို ့ရဲ ့ တုံ ့ျပန္အျမင္၊ တံု ့ျပန္သေဘာထားကို တင္ျပသင့္တယ္၊ တင္ျပခြင့္ ရိွတယ္လို ့လည္း ျမင္မိပါတယ္။ အတိုခ်ဳပ္ၿပီး ေျပာရရင္ေတာ့ “ ရွစ္ေလးလံုး အေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာ၊ သည့္ေနာက္္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္မႈေတြမွာ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြ တေယာက္မွ မပါဘူး ” ဆိုတဲ့ အျမင္ဟာ မွားပါတယ္။ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြဟာ၊ ရွစ္ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာ အင္တိုက္အားတုိက္ ပါခဲ့ၾကပါတယ္။ သည့္ေနာက္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီေရး ႀကိဳးပမ္းမႈေတြမွာလည္း ပါ၀င္လ်က္ရိွ ေနၾကပါတယ္။ ဒါကို ေနာင္အလ်ဥ္းသင့္တဲ့အခါ ထပ္ၿပီး သက္ေသသာဓကမ်ားနဲ ့ က်ေနာ္ ရွင္းလင္းတင္ျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု - ဒီေဆာင္းပါးမွာေတာ့ “ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြဟာ ရွစ္ေလးလံုးအေရးေတာ္ ပံုနဲ ့ သည့္ေနာက္ပိုင္း ဒီမိုကေရစီေရးႀကိဳးပမ္းမႈေတြမွာ ပါ၀င္ခဲ့၊ ပါ၀င္ေနရံုတင္ မကပါဘူး။ ရွစ္ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံုႀကီး မျဖစ္ပြားမွီကတည္းက၊ အဲဒီအေရးေတာ္ပံု မုန္တုိင္း ႀကီး ျဖစ္ပြားလာေစဖို ့အတြက္၊ အစပ်ဳိးတဲ့ ေလေျပညွင္းမ်ားအျဖစ္နဲ ့ ပါ၀င္ပါတ္သက္ခဲ့ၾကတယ္ ” ဆိုတဲ့ အခ်က္ကို က်ေနာ္ ေဆြးေႏြးမွာျဖစ္ပါတယ္။

(ခ)
ရွစ္ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီအေရးေတာ္ပံု မုန္တိုင္းႀကီးဟာ၊ ရုတ္တရက္ ခ်က္ခ်င္းထၿပီး ေပၚေပါက္လာခဲ့တာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီ အေရးေတာ္ပံုႀကီး ျဖစ္လာဖို ့ အေၾကာင္းအခ်က္ေတြ၊ တြန္းအားေတြ၊ စုစည္းမႈေတြ ရိွခဲ့လုပ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ ဒီလို တြန္းအား ေတြ၊ စုစည္းမႈေတြထဲမွာ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြဟာ၊ တခန္းတက႑က ပါ၀င္ခဲ့တာ ေတြ ့ရပါတယ္။ သက္ေသျပႏူိင္္ဖို ့အတြက္ စစ္တမ္းေကာက္ယူ ရမယ္ဆိုရင္ မုန္တိုင္းႀကိဳ ျမန္မာကဗ်ာေတြ ရာေထာင္ခ်ီၿပီးေတာင္မွ ရိွႏိူင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကေန ့မွာေတာ့ က်ေနာ္က ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ကိုပဲ ေရြးထုတ္ၿပီး သက္ေသျပမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆိုေနက်သီခ်င္း

(၁)
ေလွ်ာက္ေနက် လမ္းတခုပါပဲ
ဆန္းလဲ မဆန္းက်ယ္လွ
ႏႈတ္တက္ရ ေတးတစ္ပုဒ္သာပ။

(၂)
စက္ရံုတံခါးဖြင့္ဖို ့ သူတို ့လိုပဲ ငါလာခဲ့
ၿမိဳ ့ေတာ္ရဲ ့ သည္မွာဘက္ကိုေလ
ထမင္းဘူးေလးကို ပိုက္လို ့
ေနလံုးက အိပ္မႈန္စံုမႊား
အေရွ ့ဖ်ားမွာ တြားတက္စ။
အမႈိက္သိမ္းသမားရဲ ့
တြန္းလွည္းသံ တဂ်ိမ္းဂ်ိမ္းမွာ
ၿမိဳ ့ေတာ္လမ္းမႀကီးဟာ အေညာင္းဆန္ ့ရင္း
ေခတ္ေပၚသီခ်င္းနဲ ့ ခင္းက်င္းၿပီးစ
ေခြးေျခလွလွ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္က
မနက္ခင္း စားေသာက္စရာေတြက
အေငြ ့ေထာင္းေထာင္း ထလို ့။
ဘတ္စ္ကားမွတ္တိုင္ မွီီရပ္
ပါးစပ္ဟဟ သမ္းေ၀
အိပ္တန္းေၾကာင္ ငွက္ကေလးေရ
မင္း အိမ္ျပန္ေတာ့မယ္လား
ငါေတာ့ အလုပ္သြားမကြယ့္
စက္ဆီ ညစ္ေထးနဲ ့
ေအးစက္စက္ သံထည္ႀကီးေတြရဲ ့ေအာက္မွာ
ငါ့ႀကြက္သားေတြ ေညာင္းညာခိုက္
မင္း အိပ္ျဖစ္ေအာင္ အိပ္လိုက္ဦး။

မင္းနဲ ့ငါ မပါတဲ့
ၿမိဳ ့ေတာ္ရဲ ့ ေန ့လယ္ခင္းဟာ
သူ ့ဘာသာသူ စီးဆင္း
ဆိုေနက် သီခ်င္းနဲ ့
တို ့ကိုေတြးမယ့္သူလဲ ကင္းရဲ ့မဟုတ္လား။

(၃)
အလုပ္ဆင္း ဥၾသသံက
ငါ့ကို ျပန္ခြင့္ၿပဳတဲ့အခါ
မေသခ်ာမႈေတြ အျပည့္အေဖာင္း
လြယ္အိတ္ေဟာင္းေလး ထည့္ပိုး
မေန ့ကလိုမ်ဳိးရဲ ့ ညေနခ်ိန္
ငါ အိမ္ျပန္ခဲ့တယ္။

ေရွ ့မွာ မာက်ဴရီၿမိဳ ့ေတာ္ည ယိမ္းညိွဳ ့ညိွဳ ့က လို ့
အို ပလက္ေဖာင္းႀကီး လွလွပပ
ၿမိဳ ့ေတာ္ရဲ ့ညခင္းမွာ
ရာဘာဖိနပ္ပါးတစ္ရံ ျဖတ္သန္းမႈ
ခိုးလိုးခုလု ျဖစ္ခဲ့က ခြင့္လႊတ္ပ။
ေဆးေရာင္ျခယ္တိုက္ျမင့္ မ်က္ႏွာစာမ်ား
တန္ဖိုးႀကီး အိပ္္ေဇာမႈိင္းေငြ ့မ်ား
အခ်က္က် နာရီ စုတ္ထိုးသံမ်ား
တုတ္ခိုင္ပါးလ် အသားစမ်ား
ဘူးဆို ့ ဆိုဒါျမွဳပ္ စီးကရက္ျပာေတာင့္မ်ား
ငါ့အား ပြတ္ရွမိစဥ္မွာ
ေရဆာခံတြင္း ေျခာက္ကပ္မႈႀကီးထြား
ေလနဲ ့ထုထားတဲ့ လြယ္အိတ္
တစ္ရိပ္ရိပ္ ေပါ့ရႊတ္ဆဲ
ဒူးမ်ားေခြညႊတ္ လဲခ်င္ေပါ့။
ဟိုမွာဘက္
ၿမိဳ ့ေတာ္ရဲ ့ ဆင္ေျခဖံုးမွာ
ငါ့အတြက္ ဖ်ာတစ္ခ်ပ္ရိွတယ္
ၿပီး - အေမျပင္ထားမယ့္ ညစာရိွမယ္။

မိုးမ်ားေတာင္ခ်ဳပ္ခဲ့
အို - လြယ္အိတ္ကေလး
ေက်းဇူးျပဳၿပီး ငါ့ကိုလြယ္သြားပါ့
ေမာလ်လ် ခႏၶာအိမ္ကို
ညထဲမွာ စိမ္လိုလွေပါ့။ ။

ဒီကဗ်ာဟာ၊ ၁၉၈၇ - ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလထုတ္ “ မိုးေ၀ စာေပမဂၢဇင္း ” မွာ၊ ေဖၚျပခံခဲ့ရတဲ့ ကဗ်ာဆရာ “ ေႏြလယ္ေန ” ရဲ ့ ကဗ်ာျဖစ္ပါတယ္။ လူထုဘ၀ သရုပ္ေဖၚကဗ်ာပါ။ ဒီလိုအေျခအေနေတြကို ဖတ္ရတဲ့အခါ ဘ၀တူလူထုကို ခံစားမႈေတြ ပိုမိုျမင့္မားစုစည္းမိလာ ေစႏိူင္တဲ့ ကဗ်ာတပုဒ္ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ျမပုခက္တင္

ေဆးရံုအသြား ၾကားကားႏွစ္က်ပ္
ဆူမေဆာင့္ဖို ့ ညေစာင့္ကႏွစ္က်ပ္
ရပ္မေနႏိူင္ ကုလားထိုင္ငွားက ႏွစ္က်ပ္
ဘာေလးေမြးေမြး သတင္းေမးက ႏွစ္က်ပ္
ေမြးလူနာဆီ ေကာ္ဖီပို ့က ႏွစ္က်ပ္
ေခါင္းကိုက္လွ်င္ အနာဂ်က္ဆင္ ႏွစ္က်ပ္
ႏွစ္က်ပ္တန္ ကမၻာႀကီးထဲကုိ
သမီးေလး ေရာက္လာတယ္။
ဆရာ၀န္ (ေရး) ေပးတဲ့စာ
၀ယ္မေပးလွ်င္ ရွက္စရာ
(ဧည့္သည္လာလည္း)
လူနာအတြက္ လက္ေဆာင္မပါ ရွက္စရာ
ရွက္စရာေလာကႀကီးမွာ
သမီး မ်က္ႏွာငယ္
အေဖ ရွက္ပါတယ္။

လက္တိုဂ်င္ ႏွစ္ရာ
ဂရိုက္မစ္ခ်ာ ေလးဆယ္
အႏွီးႏွစ္ထည္ သံုးဆယ့္ငါး
သမီး မၾကားေစနဲ ့။
“ ထမင္းရည္နဲ ့သၾကား ကေလးအားျဖစ္တယ္ ”
( ေဒါက္တာတင္ဦး)
“သူငယ္နာတို ့ပတ္ေဆး ကေလးတိုင္းတည့္တယ္ ”
(ေဒါက္တာစိန္တင္)
ပုဆိုးေဟာင္း ႏွစ္ထည္ဖ်က္
အႏွီးအတြက္ ေလးထည္ရမယ္။
ပိုင္အိုလက္အစား သနပ္္ခါးမႈန္ ့သံုးမယ္။
ေလလာလွ်င္ ရြက္
ေလမလာလွ်င္ တက္
တက္က်ဳိးလွ်င္ လက္ထိုးေလွာ္
ေပ်ာ္သလိုေန ကေလးေရ။
အေဖတစ္လွည့္ထမ္း အေမတစ္လွည့္ထမ္း
အေဖတစ္လမ္း အေမတစ္လမ္း
ေမးစမ္းရွာေဖြ တို ့သားအဖတစ္ေတြ
နတ္ေရကန္ မေရာက္မခ်င္း။
ဖိုးလမင္းေရ
ထမင္း (ျဖဴျဖဴ) တစ္ဆုပ္
ေရ (သန္ ့သန္ ့)တစ္မႈတ္ေပးပါ
၀ါ ၀ါ ၀ါ။

ဒီကဗ်ာကေတာ့ ၁၉၈၇ - ခု၊ ဇြန္လထုတ္ “ မိုးေ၀ စာေပမဂၢဇင္း ”မွာ ေဖၚျပခဲ့တဲ့ “ မင္းစိုးရ ” ရဲ ့ကဗ်ာပါ။ ဘ၀ေတြ က်ဳိးေၾက စုတ္ျပတ္ေနတဲ့ ဘ၀ သရုပ္ေဖၚကဗ်ာတပုဒ္ပါပဲ။ ဒီကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ထဲမွာ က်ေနာ္တို ့ဟာ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ လူထုရဲ ့ဘ၀ အေျခအေနေတြကို ေတြ ့ၾကရပါတယ္။ ဒီလိုကဗ်ာမ်ဳိးကို ဖတ္ၾကရတဲ့အခါ ကိုယ့္ဘ၀ဟာလည္း ကဗ်ာထဲမွာပါတဲ့ ဇာတ္ေကာင္ ေတြရဲ ့ဘ၀နဲ ့ထပ္တူက်ေနတဲ့အတြက္ ေၾကြကြဲျခင္း၊ ေဒါသျဖစ္ျခင္းေတြ ျဖစ္ၾကရပါတယ္။ ငါတို ့တေတြဘာ့ေၾကာင့္ အခုလို ဘ၀ေတြက်ဳိးေၾကၾကရတာလဲ။ ဒီဘ၀က လြတ္ေျမာက္ေအာင္ ငါတို ့ဘယ္လို လမ္းစရွာၾကမလဲ…ဆိုတဲ့ ခံစားမႈေတြ အေတြးေတြကို ဒီကဗ်ာေတြက ႏိႈးဆြေပးခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ ့ လူထုရဲ ့အေထြေထြ အၾကပ္အတည္းေတြကို စုစည္းေပးသလိုျဖစ္ၿပီး လူထုရဲ ့ ခံစားခ်က္ကို ႏိႈးဆြေပးသလိုျဖစ္ၿပီး ရွစ္ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီေတာင္းဆို အံု ့ၾကြမႈႀကီးအတြက္ တြန္းအားေပးတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
ႏိူင္ငံတႏူိင္ငံမွာ၊ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ၊ အဲဒီႏူိင္ငံလူထုရဲ ့ စိတ္၀ိဥာဥ္ကို ျပဳျပင္ထုဆစ္ၾကသူမ်ား ျဖစ္တယ္လို ့ “ ခ်က္ ” ကဗ်ာဆရာေတြက ေျပာေလ့ေျပာထ ရိွၾကပါတယ္။ အခု က်ေနာ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္ဟာ၊ က်ေနာ္တို ့လူအဖြဲ ့အစည္း ဘယ္လို ျဖစ္ေနတယ္၊ ဒီအေျခအေနေတြဟာ ေက်နပ္ဖြယ္ရိွတယ္၊ မရိွဘူး၊ ဒီလိုဘ၀မ်ဳိးက ရုန္းထြက္ဖို ့၊ ဘ၀သစ္ထူေထာင္ဖို ့ လမ္းဖြင့္္ စဥ္းစားလာရေအာင္၊ စာဖတ္သူေတြကို ခံစားမႈေတြ စုစည္းေပးတဲ့ ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ “ ေခတ္ေျပာင္း၊ ဘ၀ေျပာင္းဖို ့အတြက္ ေပါက္ကြဲ ပြင့္အံလာေတာ့မယ့္ မုန္တုိင္းႀကီးတခုရဲ ့ ေရွ ့ေျပးနိမိတ္ ေလေျပညွင္းမ်ား ” ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလို “ ေလေျပညွင္း ” ေတြဟာ၊ မုန္တိုင္းတခုရဲ ့ေရွ ့မွာ အမွန္တကယ္ပဲ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ကာ…၊ ျမန္မာကဗ်ာဆရာ ေတြဟာ မုန္္တိုင္းတခုျဖစ္လာဖို ့ အစပ်ဳိးတဲ့ ေလေျပညွင္းလို ့ေခၚတဲ့ ကဗ်ာေတြ ေရးခဲ့ၾကတာ ဘယ္သူျငင္းႏူိင္မလဲ။ ဒါေၾကာင့္မို ့ ရွစ္ေလးလံုး ဒီမိုကေရစီ အေရးေတာ္ပံု မုန္တိုင္းႀကီး ျဖစ္ပြားလာဖို ့ ျမန္မာကဗ်ာဆရာေတြဟာ မုန္တိုင္းႀကိဳ ေလေျပညွင္းအျဖစ္နဲ ့ တာ၀န္ေၾကခဲ့ၾကတယ္လို ့ပဲ က်ေနာ္ေျပာခ်င္ပါတယ္။

No comments:

Post a Comment