(၁)
၁၉၇၈ ခု။
“ က်ေနာ္ ခရီးရွည္ထြက္မွာမို ့ဆရာ့ကိုလာေတြ႔တာပါဆရာ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ က်ေနာ့္ကို ဆရာ့စာအုပ္တစ္အုပ္ေလာက္ လက္ေဆာင္ေပးဖို ့လည္း ေတာင္းဆိုပါရေစဆရာ...”
ဆရာဒဂုန္တာရာက က်ေနာ့္ကို တခ်က္ေငးၿပီးၾကည့္သည္။ ဘာမွ်ေတာ့မေျပာ။ က်ေနာ္ကေတာ့ က်ေနာ့္အတြက္ အေရးႀကီးေသာ ကာလတစ္ခုကို ျဖတ္ကူးရန္ႀကံရြယ္စဥ္ ဆရာ့ထံမွ စာအုပ္တစ္အုပ္ ယူသြားခ်င္ေနသည္။
ထို႔ေနာက္ ဆရာက အဝတ္အစားလဲအုန္းမည္ဟုဆိုကာ အခန္းထဲျပန္ဝင္သည္။အခန္းထဲက ထြက္လာေတာ့ လက္ထဲတြင္ စာအုပ္တစ္အုပ္ပါလာသည္။ သဇင္သင္းျပန္ေတာ့ စာအုပ္။
ဆရာက စားပြဲေဘး မတ္တပ္ရပ္လ်က္ႏွင့္ပင္ စာအုပ္တြင္ လက္မွတ္ထိုးသည္။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ့္ကို ေပးသည္။ က်ေနာ္က စာအုပ္အဖံုးကိုလွပ္ၾကည့္သည္။ ေရွ ႔ဆံုး စာမ်က္ႏွာေပၚတြင္ ေဌးၿမိဳင္ဟု လက္မွတ္ထိုးထား၏။
ထို ့ေနာက္ က်ေနာ္တို ့လူသိုက္ ဆရာႏွင့္အတူ ဟာမစ္တစ္လမ္းထိပ္ ထြက္လာခဲ့ၾကသည္။ လမ္းထိပ္က လဘက္ရည္ဆိုင္တြင္ ဝင္ထိုင္ၾကသည္။ ဆရာက က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ စကားေျပာခ်င္ေနပံုရသည္။ သို ့ေသာ္ တကယ္တန္းေျပာၾကေတာ့ ဆရာက နားေထာင္သမားသက္သက္။
က်ေနာ္တို႔က ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားထဲက က်ေနာ္တို႔နားမလည္ေသာ က်ေနာ္တို႔ ပို၍သိခ်င္ေသာ ကဗ်ာမ်ားကို ေမးသည္။ က်ေနာ္တို႔ႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္လူငယ္ကဗ်ာဆရာမ်ား၏ကဗ်ာမ်ားကို ေျပာသည္။ ဆရာက နားမရွင္းသည့္အခါ ထပ္ေျပာရန္ ေတာင္းဆိုတတ္သည္။ က်ေနာ္တို႔ေျပာသမွ် ေသေသခ်ာခ်ာနားစိုက္ေထာင္သည္။ ဆရာ့မ်က္ႏွာေပၚတြင္ က်ေနာ္တို႔ေျပာသမွ် လိုလိုခ်င္ခ်င္သိခ်င္ေနပံုက ထင္ရွားလြန္းသည္။ ဆရာ့ရဲ့ နာမည္ေက်ာ္ ေစ့စပ္ေသခ်ာမႈကို အထင္အရွားေတြ႔ေနရသည္။
က်ေနာ့္မွာ ဆရာ့ေရွ႕တြင္ စဥ္းစားၿပီးမွ ဆင္ျခင္ၿပီးမွ စကားေျပာေနရသည္။ ကို္ယ္မသိသည့္အရာ မရွင္းလင္းသည့္အရာကို ကိုယ္သိသလို ဒါမွမဟုတ္ စကားမရွိ စကားရွာေျပာသည့္အေနအထားမ်ိဳးမေရာက္ေအာင္ သတိထားေနရသည္။
ထိုစဥ္က ဆရာသည္ ရုပ္ရွင္မင္းသားႀကီး ေကာလိပ္ဂ်င္ေနဝင္းမိသားစုႏွင့္အတူ ေနထိုင္ေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ (ဆရာသည္ ေကာ္လိပ္ဂ်င္္ေနဝင္းရဲ့အိမ္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဧည့္စာရင္းတိုင္ၿပီး ေနထုိင္ခဲ့ရသူျဖစ္ပါသည္။) က်ေနာ္တို႔က ဆရာေနထိုင္ရာ လမ္းကေလးထဲကအထြက္ လမ္းထိပ္ လဘက္ရည္ဆိုင္တြင္ ထိုင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ဆရာက အထူးသျဖင့္ သူ႔ကဗ်ာမ်ားအေပၚ လူငယ္ေတြ ဘယ္လိုျမင္သလဲဆိုသည္ကို သိခ်င္သည္။ က်ေနာ္တို႔က ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားကို ျဖင္ၿပီး ၾကည့္တတ္ၾကသူမ်ား မဟုတ္။ ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားက က်ေနာ္တို႔အေပၚ လႊမ္းမိုးေန၏။ ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားကို ခတ္ေဝးေဝးမွ ခြါၿပီး မၾကည့္တတ္ၾက။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆရာ့ကို က်ေနာ္တို႔က ဆရာေက်နပ္ေအာင္ ေျပာျပႏိုင္စြမ္းမရွိခဲ့ၾက။ ထိုစဥ္က ဆရာက အသက္ ၅၀ ေက်ာ္ဝန္းက်င္။ က်ေနာ္တို႔က အသက္ ၂၀ ေက်ာ္။ မ်ိဳးဆက္ကြာဟမႈက ႀကီးသည္။ သို႔ေသာ္ ဆရာက လက္တံေတာ္ေတာ္ရွည္လြန္းသည္။ က်ေနာ္တို႔ဆီက ရႏိုင္သမွ် ရေအာင္ယူႏိုင္ခဲ့သည္ဟု ယူဆရပါသည္။
ထိုစဥ္က ေျပာခဲ့ဆိုခဲ့သည့္ စကားမ်ားထဲတြင္ ဆရာ၏ ဝါးပင္ၾကားမွ ေနဝန္းနီ ကဗ်ာတြင္ ေဖၚျပသည့္ ရဌပတိ ဟူေသာ စကားလံုး၏ အဓိပါယ္ကို က်ေနာ္ေမးခဲ့၏။ ထိုကဗ်ာမွာ ၁၉၇၄ ခု၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ ဗီယက္နမ္သံရုံးတြင္ျပဳလုပ္ေသာ ဟုိခ်ီမင္း ၈၄ ႏွစ္ေျမာက္ေမြးေန႔တြင္ ဆရာရြတ္ဆိုခဲ့ေသာ ကဗ်ာျဖစ္သည္။ ဆရာက ရဌပတိ၏ အဓိပါယ္ကို အင္ဒိုခ်ိဳင္းနားကၽြန္းဆြယ္ေဒသရဲ့ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးဟူသည့္အစိပါယ္ျဖင့္ ေရးခဲ့ျခင္းသာျဖစ္သည္ဟူေသာစကားကိုမူ အခုအခ်ိန္အထိ က်ေနာ္ မွတ္မိေနေသး၏။
ထိုအခ်ိန္က စာေပဆည္းဆာလႈပ္ရွားမႈ အရွိန္ေကာင္းေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္သည္။ေဆးသိပံမဂၢဇင္းတြင္ ေဖၚျပခဲ့သည့္ ဆရာ၏ ႏွင္းဆီထံုေသာည ကဗ်ာတြင္ က်ေနာ္တို႔လူငယ္တသိုက္ ယစ္မူးလြန္းေနသည့္အခ်ိန္ျဖစ္သည္။
ဆရာ့ကို ႏႈတ္ဆက္ၿပီးျပန္လာေတာ့ ဘတ္စ္ကားေပၚ လူခ်င္းတိုးေခြ႔စီးလာေနစဥ္မွာပင္ ဆရာ့အေၾကာင္းကို ေတြးလာေနမိသည္။ ဆရာ့ရဲ့ ပထမဦးဆံုးေသာ မုန္တိုင္းထန္ေသာ ရာသီမ်ားကို က်ေနာ္ စဥ္းစားသည္။ ဆရာ၏ တဟီတီသြားရေအာင္ကဗ်ာႏွင့္ ထြက္ေျပးမႈဝါဒ။ ၿပီးေတာ့ ဝစ္လစ္စလစ္လမ္းမႀကီး၊ ေလႏုေအးက ေနာ့ဆဲကို၊ ပန္းႏုေရာင္အို၊ ေဝါ့ဒစၥေနအျပာ၊ ဗဟုရာဇ္ အစရွိသည့္စကားလံုးသစ္မ်ားႏွင့္ လ်ပ္ေပၚေလာ္လီ၍ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈ ဖ်က္ဆီးသူဟူေသာ စြပ္စြဲေျပာဆိုခံရမႈမ်ား...။ ဆရာ့ရဲ့ ပ်ားအံုခံစားမႈ စကားလံုးက က်ေနာ့္ကို တုန္လႈပ္ေျခာက္ျခားရေလာက္ေအာင္ ဖမ္းစားထား၏။
ဒဂုန္တာရာဆိုသည္မွာ လူငယ္ေတြကို ဖ်က္ဆီးသူ။ လူငယ္ေတြကို ေသြးထိုးေပးသူ။ အုပ္စုဖြဲ႔၍ ေခါင္းေဆာင္ရာထူးယူသူ...ဟူေသာ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္ဝန္းက်င္ကာလ ဆရာ့ ေနာက္ထပ္ မိုးထဲေလထဲ ကာလမ်ား။
ထိုအခ်ိန္က ဆရာ့ဆီက အမွတ္တရ သဇင္သင္းျပန္ေတာ့ စာအုပ္ ေတာင္းယူခဲ့သည့္တိုင္ က်ေနာ္က အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ခရီးရွည္ မထြက္ျဖစ္ခဲ့ေသး။
ေနာင္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ ၃၀ နီးပါးအၾကာတြင္ထုတ္ေဝသည့္ ဆရာ့ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္တြင္ ဆရာက အကယ္၍ ကၽြန္ေတာ္သည္ ကၽြန္ေတာ္ေရးဖြဲ႔ခဲ့ေသာ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ပါ ကဗ်ာမ်ားတြင္ မိမိ ယံုၾကည္မႈအား သစၥာေဖါက္သည္ကို ေတြ႔ရွိလ်င္ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ ကို လြင့္ပစ္လိုက္ေပေတာ့...။ မွန္သားျပင္ကို ခြဲလိုက္ေပေတာ့...ဟု အမွာစာတြင္ ထည့္ေရးလိုက္၏။
အမွန္စင္စစ္ ဤ အမွာစာပါ စာေၾကာင္းသည္ ဆရာက မိမိကိုယ္မိမိ ယံုၾကည္မႈအျပည့္ႏွင့္ ရာဇဝင္ကို စိမ္ေခၚလိုက္ျခင္းသာျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ ခံစားရသည္။ သို ့ႏွင့္ပင္ က်ေနာ့္မွာ ဆရာ့ကဗ်ာမ်ားကို ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ထပ္မံဖတ္ရႈ ဖ်င္ၾကည့္ဖို႔ရာ လုိအပ္လာခဲ့ေတာ့၏။
(ခ)
၁၉၉၂ ခုႏွစ္တြင္မူ က်ေနာ္သည္လည္း ခရီးရွည္ထြက္ျဖစ္ခဲ့၏။ သို ့ေသာ္ ခရီးရွည္ထြက္ရန္ ပထမအႀကိမ္ႀကိဳးစားစဥ္က ဆရာ့ထံမွ ေတာင္းယူ ရရွိခဲ့သည့္ သဇင္သင္းျပန္ေတာ့ စာအုပ္ကေလးကိုမူ က်ေနာ္ ကိုယ္ႏွင့္မကြာ ယူေဆာင္မလာႏိုင္ခဲ့ေတာ့။ သို ့ေပသည့္ က်ေနာ့္လက္ထဲတြင္ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ၾကာပန္းေရစင္ စာအုပ္ ရွိေနခဲ့၏။ ထို ့ေၾကာင့္ က်ေနာ့္မွာ ေက်နပ္ေနခဲ့၏။
၂၀၀၅ ခုႏွစ္ထဲတြင္ ဆရာ ဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ကို က်ေနာ္ ဖတ္ရသည္။ တစ္ႀကိမ္မက အႀကိမ္ႀကိမ္ဖတ္သည္။ အခု ၂၀၁၀..၊ ဆိုေတာ့ သည္စာအုပ္ ထြက္ရွိၿပီး ၆ ႏွစ္ၾကာခါမွ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးတစ္ႀကိမ္ ထပ္ၿပီး ဖတ္ျဖစ္ျပန္သည္။
ဒဂုန္တာရာ( တခါက ျပည္ပသတင္းဌါနတစ္ခုတြင္ ဆရာဒဂုန္တာရာႏွင့္ ေတြ ့ဆံုေမးျမန္းခန္းေဖၚျပရာ၌ ဆရာ့နံမည္ကို ဂငယ္ တစ္ေခ်ာင္းငင္ နသတ္ႏွင့္ မဂုန္ပဲ ဂငယ္ တစ္ေခ်ာင္းငင္ ေသးေသးတင္ႏွင့္ဂုံထားသည္ကို မၾကာခဏေတြ ့ခဲ့ရသျဖင့္ က်ေနာ့္မွာ စိတ္မခ်မ္းေျမ့ျဖစ္ခဲ့ရပါသည္။ ဤကားစကားခ်ပ္)၏ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္တြင္ ကဗ်ာပုဒ္ေရ ၁၂၃ ပုဒ္ပါရွိပါသည္။ ဆရာ၏ ပထမဦးဆံုးပံုႏွိပ္ေဖၚျပခံရသည့္ တို႔ဗမာအေၾကာင္း ရတုပိုဒ္စံု ကဗ်ာမွစကာ ၂၀၀၃ ခုတြင္ေရးဖြဲ႔သည့္ ယစ္ပူေဇာ္ပြဲ ကဗ်ာအထိ ဆရာ၏ စာေရးသက္ ၇၀ နီးပါးအတြင္း ေရးဖြဲ႔ခဲ့သည့္ကဗ်ာမ်ားကို တေပါင္းတစည္းတည္း ဖတ္ရႈခြင့္ရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
ဤ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္အရဆိုပါက ဆရာဒဂုန္တာရာကား တစ္ႏွစ္တြင္ ကဗ်ာႏွစ္ပုဒ္မွ်ပင္ မေရးခဲ့သည္ကို ေယဘုယ်အားျဖင့္ တြက္ခ်က္ယူလို႔ရႏိုင္ပါသည္။ သည္မွ် ကဗ်ာအေရအတြက္မွ်ေလာက္ႏွင့္ပင္ ဆရာသည္ ျမန္မာကဗ်ာဆရာမ်ားထဲ၌ အျမင့္မားဆံုးေနရာတြင္ ရပ္တည္ခြင့္ရခဲ့၏။ တခ်ိဳ႕ကဆိုလ်င္ ဆရာ့ကို နတ္ေနကိုင္းသဖြယ္ သေဘာထားသည္အထိ ဆရာ့ဂုဏ္က ျမင့္မားလာခဲ့ရ၏။
အမွန္စင္စစ္ ဆရာဒဂုန္တာရာကို သည္မွ် ျမင့္မားသည့္ ေနရာအထိေရာက္ရွိေအာင္ တြန္းပို ့လိုက္သည့္အေၾကာင္းအရာမွာ သူ ေရးဖြဲ႔သည့္ကဗ်ာ တစ္ခုတည္းေၾကာင့္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ႏိုင္ငံေရးစံသည္လည္း အဓိကအေရးပါေသာ အေျခခံအေၾကာင္းအရာျဖစ္သည္ဟု က်ေနာ္ ယံုၾကည္သည္။ သည္ေနရာ၌ သူ၏ ႏိုင္ငံေရးစံ ထုႏွင့္ေစါက္ကို သူ႔ကဗ်ာမ်ားထဲမွ တဆင့္လည္း တစံုတရာ တိုင္းတာၾကည့္လို႔ ရႏိုင္သည္ကိုလည္း ျငင္းလို႔မရ။
ဥပမာ...သူသည္ ၁၉၃၆ ခု ေက်ာင္းသားသပိတ္တြင္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္ခဲ့သည့္အျပင္ သပိတ္ေမွာက္ဘြဲ႔ ေရွးေရး ေလးခ်ိဳးမ်ားကို ေရးခဲ့သည္။ ၁၉၃၈- ၃၉ ခု၊ ၁၃၀၀ ျပည့္ အေရးေတာ္ပံုႀကီးကို ေလာကအမြန္ သံခ်ဳိကဗ်ာျဖင့္ ထုပ္ပိုးခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ တြင္ မတ္လေတာ္လွန္ေရး ကဗ်ာျဖင့္ ဖက္ဆစ္ေတာ္လွန္ေရးကို ဂုဏ္ျပဳခဲ့သည္။ သံမိႈစြဲခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ကတည္းက ဆရာသည္ ႏိုင္ငံေရးစံကို သူ႔ကဗ်ာမ်ားထဲကတဆင့္ ျမင့္ျမင့္မားမား စိုက္ထူခဲ့၏။ ထို႔ေနာက္ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္အတြက္ စာေပသစ္အယူအဆ ရတနာတြင္းကို တူးဆြေဖၚထုတ္ေပးလိုက္၏။ စာေပသည္ ႏိုင္ငံေရးထင္ဟပ္ခ်က္ဟူေသာ စာေပဆိုင္ရာ ဒႆနကို ကိုင္စြဲလိုက္၏။ စာေပသည္ ျပည္သူ႕အတြက္ျဖစ္ရမည္ဟူေသာ ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးရဲ့ လူတန္းစား ရပ္တည္မႈစံ...။
က်ေနာ့္အေနႏွင့္ အခိုင္အမာ ေမးခြန္းတစ္ခု ထုတ္လို႔ရမည္ထင္သည္။ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္၌ စာေပသစ္လို အင္မတန္ခိုင္မာၿပီး ရာစုႏွစ္ဝက္ႏွင့္ခ်ီၿပီး အခိုင္အမာရပ္တည္ႏိုင္သည့္ စာေပအယူအဆမ်ိဳး အဘယ္စာေရးဆရာသည္ ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့သနည္း။
ဆရာသည္ စာေရးသက္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ အတြင္း ေလးႏွင့္ျမားကို ခၽြန္ခဲ့ တပ္ဆင္ခဲ့၏။ ပစ္မွတ္ကိုလည္း သဲကြဲေအာင္ ရွာေဖြသတ္မွတ္ခဲ့၏။ ပစ္မွတ္ကိုလည္း ထိေအာင္ပစ္ခတ္ခဲ့၏။ ဆရာ၏ ညႊတ္ေပ်ာင္းၿပီး အရွိန္အဟုန္ျပင္းလွသည့္ ျမွားတံမ်ားမွာ ျမန္မာစာေပ ေကာင္းကင္ယံတြင္ ေနေရာင္မထြင္းေဖါက္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ သဲသဲလႈပ္မွ် ေျပးလႊားေနခဲ့၏။ ဆရာ့ထံမွ ၾကားရသည့္ ေလးသံျမားသံမ်ားမွာ မ်ိဳးဆက္တစ္ခုလံုးကို ရုိက္ခတ္ေနခဲ့၏။ ေဖါက္ျပန္မွားယြင္းၿပီး ေဟာင္းႏြမ္းပုတ္သိုးေသာ စာေပအယူအဆဟူသမွ် ဆရာ့ေျခေတာ္ရင္းတြင္ လည္စင္းသြားၾကရ၏။ ဆရာ့အရွိန္ၾသစာမွာ လူငယ္မ်ားအေပၚ ဘယ္သူမွ် လို္က္မမီေအာင္ လႊမ္းမိုးထားခဲ့၏။
သည္လိုေျပာေတာ့ ဆရာဒဂုန္တာရာသည္ သည္လိုဂုဏ္ပုဒ္မ်ားကို လြယ္လြယ္ႏွင့္ ရႏိုင္ခဲ့သည္ဟုေတာ့ မယူဆေစလိုပါ။ ဆရာ့အေပၚ ဆရာ့အယူအဆအေပၚ အျမင္မတူသူမ်ားကမူ ဆရာ့ကို အမ်ိဳူးသားယဥ္ေက်းမႈကို ဖ်က္ဆီးသူ၊ လူငယ္မ်ားကို ေျခာက္ထဲဆြဲေခၚသူ၊ ထြက္ေျပးေရးသမား...။ ေနာက္ဆံုး ျပည္သူ ့စာေပအေယာင္ေဆာင္ အႏၱရာယ္အႀကီးဆံုး အရင္းရွင္စာေပသမား (၁၉၇၅ ဝန္းက်င္ မိုးႀကိဳမုန္တိုင္း အုပ္စုမွ စြပ္စြဲခ်က္) အစရွိေသာ ေလမုန္တိုင္းမ်ားမွာ ဆရာ့ စာေပသက္တမ္းတေလွ်ာက္လံုး ဟိန္းဟိန္းညံေနခဲ့၏။ ျမန္မာစာေပနယ္ပယ္တြင္ ဆရာ့ေလာက္ အတိုက္အခိုက္ခံရသည့္ စာေပသမား တေယာက္မွ်ပင္ မရွိခဲ့ဖူးေသးဟုပင္ ေျပာယူရေလာက္ေအာင္ မိုးထဲေလထဲ ျဖတ္သန္းလာခဲ့ရသူျဖစ္သည္။
(ဂ)
ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာဆိုင္ရာ နည္းနာျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈက စိတ္ဝင္စားဖို႔ေကာင္းပါသည္။ ဆရာ့ ကဗ်ာဆိုင္ရာ အတတ္ပညာေရးသမိုင္းက သာမာန္လူေတြႏွင့္ ေျပာင္းျပန္ျဖစ္သည္။
ဥပမာ ဆရာက အသက္အငယ္ဆံုးကာလက ေရွးေရးဟန္ကဗ်ာနည္းနာကို အသံုးျပဳခဲ့ၿပီး အသက္အရြယ္ႀကီးရင့္လာေတာ့ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေတြေရးလာခဲ့သည္။ အသက္အရြယ္ႏွင့္ သူ၏ ကဗ်ာနည္းနာဆိုင္ရာ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈက ထူးျခားေလးနက္ေန၏။
အေတြးအေခၚတြင္လည္း သည္အတိုင္းျဖစ္သည္။ ဆရာက ငယ္စဥ္က ကဗ်ာဆိုင္ရာအေတြးအေခၚက ရိုးစင္းသည္။ မ်က္ျမင္သေဘာျဖစ္သည္။ အေျဖာင့္သေဘာ ဆန္သည္။ ႀကီးလာေတာ့ ဆရာ့ကဗ်ာဆိုင္ရာ ဒႆနက ေလးနက္လာသည္။ ခၽြန္ခၽြန္ျမျမျဖစ္လာသည္။ ေတြးယူမွ ရသည္။ ဥပမာ ဆရာက ငမိုးရိပ္ေခ်ာင္းေဘးက ပဲျပဳတ္သည္မရဲ့ ပဲျပဳတ္ေအာ္ေရာင္းသည့္အသံကို ကဗ်ာထဲထည့္ဖြဲ႔ရုံေလာက္ႏွင့္ ရပ္မေန။(ပန္းၾကာဝတ္မႈန္ မြန္းတည့္ည...ကဗ်ာ)။ ျပင္သစ္ျပည္ လီယြန္တရားရုံးထဲ ေခါင္းငုိက္စိုက္ခ်ကာ ထိုင္ေနသူ နာဇီစစ္ရာဇဝတ္ေကာင္ လူသားမ်ိဳးႏြယ္ထုအေပၚ ရန္ျပဳခဲ့သူ ေဘာ္ဘီကို ခြင့္လႊတ္ဖို႔ ဆရာက ေတာင္းဆိုလိုက္သည္။( လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ ကဗ်ာ...)။ ထိုအခါ ဆရာ့ ဒႆနအေပၚ လူအေတာ္မ်ားမ်ားက စိတ္ကူးယဥ္သမား...၊ မျဖစ္ႏိုင္တာကို ေတာင္းဆိုသူ၊ ရန္ငါ မျပတ္သူဟု ထိုးႏွက္ၾက၏။
သည္ၾကားထဲ ဆရာက သည္လိုႏွင့္ရပ္မေန။ ဆရာက ေနာက္ဆံုးတြင္ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္လုပ္လို႔ရသည္ဟု ေျပာလိုက္သည္။ လူေတြက ဆရာ့ကို ဝိုင္းဝန္း လက္ညွိဳးထိုးၾက၏။ လူေတြက စစ္ရာဇဝတ္ေကာင္ေတြအေပၚ ခြင့္လႊတ္သီးခံဖို႔ မစြမ္းႏိုင္ၾက။ လက္စားေခ်ျခင္းထက္ ခြင့္လႊတ္ျခင္းက ပိုၿပီး ထက္ျမက္သည္ဟု ဆရာက ယံုၾကည္သူ။
ဆရာသည္ ညႊတ္ေျပာင္းမႈက ပိုၿပီးေဝး ပိုၿပီးျပင္းထန္ထိေရာက္သည္ ဟူေသာ ကဗ်ာအတတ္ပညာဆိုင္ရာအယူအဆကို ထူေထာင္ခဲ့သူ ျဖစ္သည္ မဟုတ္ေလာ...။
ဒဂုန္တာရာဟူသည့္ ကဗ်ာဆရာႀကီးကား “ ငါ့ဘဝကား၊ အခ်စ္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ အလွတရား၊ အမုန္းမရွိ၊ စစ္ပြဲမရွိ၊ ရန္သူမရွိ၊ မိတ္ေဆြသာရွိ” ကဗ်ာမိ်ဳးကို ေရးခဲ့သူ မဟုတ္ေလာ....။ ( ဒိုင္ႏိုေဆာ ႏွင့္ ပန္းလိပ္ျပာ ကဗ်ာမွ)
(ဃ)
သမိုင္းတစ္ေခတ္ ဆံုးၿပီ
ေျပာသူက ေျပာ၊ သမိုင္း မဆံုးေသး
ဘယ္မွာ ဆံုးသလဲ၊ ေျပာင္းလဲျခင္းမွ်သာ
အနီ အျပာ၊ အဝါ ရွိသမွ်
သက္တံေရာင္က ၿပိဳးျပက္လွလိမ့္
ခံစားမႈသစ္ ပြင့္ေပလိမ့္။
( မိ်ဳးဆက္ ႏွင္းဆီပြင့္ ကဗ်ာမွ...)
လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုတစ္ခုေလာက္ကေတာ့ ကတၱီပါလမ္းခြဲအုပ္စုက ဆရာ့ရဲ့ မုဆိုးစိုင္သင္ သေဘာတရားကို ေျခေျချမစ္ျမစ္ ထင္ထင္သာသာ ထုတ္ေဖၚမေျပာဆိုႏိုင္ပဲ ဆန္ ့က်င္တိုက္ခိုက္ခဲ့သည္မ်ားလည္း ရွိခဲ့ေသး၏။
က်ေနာ္က မုဆိုးစိုင္သင္ သေဘာတရားကို လက္ခံသည္။ ယင္းတရားသည္ ကဗ်ာမွရယ္လို ့မဟုတ္ ဘယ္ပညာရပ္နယ္ပယ္တြင္မဆို အသံုးတည့္ေနစဲ သေဘာတရားျဖစ္သည္။ ေခတ္မီေနစဲျဖစ္သည္။ ေၾကာရုိးမာေနစဲျဖစ္သည္။
ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာဆိုင္ရာ အယူအဆမ်ားမွာ စဥ္းစားစရာမရွိမဟုတ္။ ေဆြးေႏြးစရာမရွိမဟုတ္။ ရွိေတာ့ ရွိပါသည္။ ဥပမာ ဆရာက ေလးလံုးစပ္လကာၤနည္းသည္ သူ ့အတြက္ေတာ့ လံုေလာက္သည္ဟူေသာ စကားအေပၚတြင္ ဆရာသည္ လံုးဝတာဝန္ယူရေတာ့မည့္ ပုဂၢလသမိုင္းဆိုင္ရာ စကားျဖစ္ခဲ့သည္ကို က်ေနာ္တို႔ သတိမူမိသည္။
ယခုအခ်ိန္၌ က်ေနာ္တို႔သည္ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာမ်ားကို ဖတ္ရႈလ်င္ ေက်ာက္ေခတ္ ဂူနံရံတစ္ခုေပၚက ေဆးေရးပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ကို ေတြ႔ရသလို ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေနလိမ့္မည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ က်ေနာ္တို႔ရင္ထဲ၌ ေလးလံုးစပ္ သို ့တည္းမဟုတ္ ေလးလံုးစပ္ကို ျဖည္ခ်လိုက္သည့္ လကာၤသြား ကို ခံစားလို ့လံုးဝမရႏိုင္ေတာ့သည္ကိုမူ မည္သူမွ် ျငင္းႏိုင္လိမ့္မည္မဟုတ္။
သို႔ေသာ္ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ အယူအဆေရးရာကိစၥ၌ ေဘာ္ဘီလို စစ္ရာဇဝတ္ေကာင္ကို ခြင့္လႊတ္ႏိုင္သည့္ သတၱိခြန္အားမ်ိဳး၊ ရန္သူကို မိတ္ေဆြျဖစ္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ ႏွလံုးသြင္းပံုမ်ိဳး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာ မတူသူေတြ အတူတကြ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ေရး၊ မဟာၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုင္ရာ ဒႆနမ်ားကိုမူ က်ေနာ္တို႔အဖို ့လက္ေတြ ့က်င့္သံုးရန္ တြန္ ့ဆုပ္္ေနမိစဲ။
က်ေနာ္သည္ ဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ကို ဖတ္ကာ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ မွန္သားျပင္ကို ထုခြဲဖို႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ခဲ့၏။ မွန္သား ဖန္သားျပင္က ကြဲမသြား...။ ဆရာဒဂုန္တာရာ၏ ရုပ္ပံုလႊာက မွန္သားျပင္ေပၚတြင္ အထင္အရွား ရွိေနဆဲ။
တခ်ိန္ကမူ ဂ်ပန္အမ်ိဳးသား ဒႆနပညာရွင္ ဖူကူယားမားက သမိုင္းသည္ နိဂုံးခ်ဳပ္သြားၿပီဟု ဆိုခဲ့သည္။ ဆရာဒဂုန္တာရာကမူ သမိုင္းသည္ နိဂုံးမခ်ဳပ္ဟု အေစါဆံုးကန္႕ကြက္ခဲ့၏။ မွန္သည္။ သမိုင္းသည္ နိဂုံးမခ်ဳပ္ေသး။ အထူးသျဖင့္ ဒဂုန္တာရာ၏သမိုင္းသည္ နိဂုံးမခ်ဳပ္ေသး။
က်ေနာ္သည္ ဒဂုန္တာရာ၏ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္စာအုပ္ကိုဖတ္ကာ မွန္သားျပင္တစ္ခုကို ထုခြဲဖို႔ ႀကိဳးစားၾကည့္ခဲ့၏။ သို႔ေသာ္... မွန္သားျပင္က ကြဲမသြား။ မွန္သားျပင္ထဲကဆင့္ ဆရာဒဂုန္တာရာက က်ေနာ့္ကို ၾကင္နာေလးနက္စြာ ျပန္ၾကည့္ေန၏။ ။
ၿငိမ္းေဝ
( ဧရာဝတီအင္တာနက္ ဝက္ဘ္ဆိုဒ္ စာအုပ္စင္ က႑အတြက္ ေရးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါတယ္။ )
စာအုပ္အမည္။ ။ ဒဂုန္တာရာ ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္
ထုတ္ေဝသူ။ ။ ေဒၚခင္ေအးျမင့္( ရာျပည့္စာေပ )
ထုတ္ေဝခုႏွစ္။ ။ ပထမအႀကိမ္၊ ဇႏၷဝါရီလ၊ ၂၀၀၅
အုပ္ေရ။ ။ ၁၀၀၀
တန္ဘိုး။ ။ ၉၀၀ က်ပ္္
No comments:
Post a Comment