February 12, 2008

ဒီလန္ေတာမတ္စ္ အိုစစ္မင္ဒယ္လ္စတန္းနဲ႕ ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစု ေစာေ၀ရဲ႕ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရး LGကဗ်ာ


(၁)
၂၀၀၈-ခုႏွစ္။ ဇႏၷ၀ါရီလ (၂၃)ရက္ေန႕၊ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” အဖမ္းခံရတဲ့သတင္းကိုၾကားစဥ္တုန္းက၊ က်ေနာ္ဟာ ထိုင္းႏိုင္ငံ ႏို႕ဖိုးဒုကၡသည္စခန္းမွာေရာက္ေနတဲ့အခိုက္ပါ။ ဆရာ “ေစာေ၀” အဖမ္းခံရတဲ့သတင္းဟာ ႏို႕ဖိုးဒုကၡသည္စခန္းမွာ ေတာ္ေတာ္ေလး လႈပ္ရွားသြားေစခဲ့ပါတယ္။ ဘာျပဳလို႕လည္းဆိုေတာ့ အဲဒီေန႕မတိုင္ခင္တရက္၊ ဇႏၷ၀ါရီလ (၂၂)ရက္ေန႕ညမွာပဲ၊ ဒုကၡသည္စခန္း လူထုစည္းေ၀းခန္းမေဆာင္ထဲမွာ လူတေထာင္နီးပါးတက္ေရာက္တဲ့ စာေပေဟာေျပာပြဲလုပ္ခဲ့ၾကတာဆိုေတာ့ စခန္းထဲက စာေပခ်စ္သူေတြ၊ စာေပစိတ္ႏိုးၾကားေနတဲ့အခိုက္ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ သတင္းကိုၾကားလိုက္ရတာပါ။ ၿပီးေတာ့ ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ ကဗ်ာကလည္း တကယ့္ကို နည္းပရိယါယ္ေျပာင္ေျမာက္လြန္းေတာ့၊ ၾကားရတဲ့သူ ဘယ္သူမဆို စိတ္မ၀င္ စားပဲကို မေနႏိုင္ေလာက္ေအာင္စိတ္လႈပ္ရွားခဲ့ၾကရတယ္ဆိုပါေတာ့။
က်ေနာ့္အဖို႕ေတာ့ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” အဖမ္းခံရတဲ့သတင္း၊ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ ကဗ်ာ ...၊ စဥ္းစားစရာေတြ၊ နည္းနာယူစရာေတြ၊ သံုးသပ္ခ်က္ေတြနဲ႕ တခ်ိန္လံုး စိတ္အလုပ္လုပ္ခဲ့ရပါတယ္။
ဒီလို ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” အဖမ္းခံရတဲ့သတင္း က်ေနာ္မၾကားရေသးခင္၊ အဲဒီေန႕မနက္ပိုင္းက ဒုကၡသည္စခန္း ရပ္ကြက္(၄) အထက္တန္းေက်ာင္းမွာ၊ စာေပ၀ါသနာရွင္တဦးက LGကဗ်ာ ( Language Poetry) နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ေမးျမန္းေဆြးေႏြးခဲ့တာ က်ေနာ္ျပန္ၿပီး ေတြးမိပါတယ္။ ဒီတုန္းက က်ေနာ္တို႕က LGကဗ်ာနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး အခ်ိန္တိုအတြင္းတတ္ႏိုင္ သေလာက္ ျပန္လည္ရွင္းျပခဲ့ၾကပါတယ္။ ညေနပိုင္းၾကေတာ့ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕သတင္းကို က်ေနာ္ၾကားရပါတယ္။ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” က၊ စစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္ကို သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္႐ႈံ႕ခ်တဲ့ ကဗ်ာေရးလို႕ အဖမ္းခံရတာပါတဲ့။ ဒါနဲ႕ ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ကဗ်ာကို ဆက္ၿပီးစံုစမ္းေတာ့၊ သူ႕ရဲ႕ နာမည္ေက်ာ္ “ေဖေဖာ္၀ါရီဆယ့္ေလး” ကဗ်ာကို က်ေနာ္ဖတ္ရတာပါပဲ။ ဒီကဗ်ာကို ဖတ္လိုက္ရတယ္ဆိုရင္ပဲ မနက္ခင္းတုန္းက စာေပစကား၀ိုင္းမွာ၊ LGကဗ်ာအေၾကာင္းေျပာခဲ့ၾကတာ ခ်က္ခ်င္း သတိရလိုက္ပါတယ္။ လက္စသတ္ေတာ့ ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရးကဗ်ာက၊ LGကဗ်ာအမ်ဳိးအစား ျဖစ္ေနတာပဲကိုး။ LGကဗ်ာရဲ႕အေျခခံအခ်က္ေတြထဲမွာ၊ ဘာသာစကားကို သူ႕နဂိုဖြဲ႕စည္းပံုအတိုင္းမဟုတ္ပဲ လိုသလိုအသံုးျပဳတဲ့ နည္းလဲ တခုအပါအ၀င္ျဖစ္ေတာ့၊ ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ ကဗ်ာဟာ LGကဗ်ာအမ်ဳိးစားနဲ႕ အက်ဳံး၀င္တဲ့ကဗ်ာျဖစ္ေနေတာ့တာေပါ့။ က်ေနာ္ အရမ္းေက်နပ္မိပါတယ္။ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရးကဗ်ာ။ ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ LGကဗ်ာ။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရး LGကဗ်ာ။

(၂)
၁၉၉၂-ခုႏွစ္က စၿပီး၊ ျပည္ပကိုေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္၊ အေျခအေနေပးရင္ေပးသေလာက္ ႏိုင္ငံတကာကဗ်ာေတြကို က်ေနာ္ အပတ္တကုတ္လိုက္႐ွာ၊ လိုက္ဖတ္ခဲ့ပါတယ္။ အထူးအျဖင့္ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံေတြက ကဗ်ာေတြ၊ အာဏာရွင္စနစ္ လက္ေအာက္မွာ ရိွခဲ့ၾကတဲ့၊ ရိွေနစဲလည္းျဖစ္တဲ့ႏိုင္ငံေတြက ကဗ်ာေတြ ၿပီးေတာ့ အာဏာရွင္ဆန္္႕က်င္ေရးကဗ်ာေတြကိုပိုၿပီး အာ႐ံုစိုက္ေလ့လာ ခဲ့ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ၿဗိတိသွ်ကဗ်ာဆရာ “ဒီလန္ေတာမတ္စ္”ကို က်ေနာ္ေတြ႕တာပဲ။ ႐ုရွားက “အိုစစ္မင္ဒယ္လ္ စတန္း” ကို က်ေနာ္ေတြ႕ရတာပဲ။ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္က အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရးကဗ်ာေရးခဲ့ၾကတာခ်င္းတူတဲ့အျပင္၊ သူတို႕ အသံုးျပဳတဲ့ “အာဏာရွင္ကိုယ္စားျပဳသေကၤတ” ၾကေတာ့လည္း တူၾကတာျဖစ္လို႕ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္ကို က်ေနာ္ပိုၿပီး စိတ္၀င္စားခဲ့မိတာပါ။ ၿဗိတိသွ်ကဗ်ာဆရာ “ဒီလန္ေတာမတ္စ္”က သူ႕ရဲ႕ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရးကဗ်ာထဲမွာ အခုလိုေရးပါတယ္။

“မင္းတရား လက္ငါးေခ်ာင္းက
အသက္႐ႉမႈကို အခြန္ခြဲၾကရဲ႕”

“လက္မ်ားမွာ
ယိုစီးစရာ မ်က္ရည္မရိွေခ်ဘူး”

ဒီကဗ်ာ(၂)ပုိဒ္ဟာ၊ “ဒီလန္ေတာမတ္စ္” ရဲ႕ “စာရြက္ကိုလက္မွတ္ထိုးတဲ့လက္ဟာ ၿမိဳ႕ကိုဖ်က္တယ္” ကဗ်ာထဲက လိုအပ္တဲ့အပိုဒ္ (၂)ပိုဒ္ကိုပဲယူၿပီး ေဖာ္ျပလိုက္တာပါ။ “လက္ေခ်ာင္း” ေတြကို အာဏာရွင္ကို ကို္ယ္စားျပဳတဲ့ “သေကၤတ” အျဖစ္ အသံုးျပဳသြားတာေတြ႕ၾကရမွာပါ။
ေနာက္ထပ္ၿပီး။ ႐ုရွားက ရဟူဒီကဗ်ာဆရာ “အိုစစ္မင္ဒယ္လ္စတန္း” ရဲ႕ “မဟာေခါင္းေဆာင္ႀကီး စတာလင္” ကဗ်ာထဲက ကဗ်ာတပိုဒ္ကို ဖတ္ၾကည့္ပါ။

“သူ႕ရဲ႕တုတ္ခိုင္လွတဲ့ လက္ေခ်ာင္းဆယ္ေခ်ာင္း
သူ႕စကားေတြဟာ အေလးခ်ိန္တိုင္း
ႀကိယာေတြပါပဲ”

ဒီမွာလည္း “အိုစစ္မင္ဒယ္လ္စတန္း” က၊ လက္ေခ်ာင္းေတြကို “အာဏာရွင္ကိုယ္စားျပဳသေကၤတ” အျဖစ္ အသံုးျပဳသြား တာ ေတြ႕ၾကရမွာပါ။
ဒီေနရာမွာ ေျပာစရာတခုရိွတာက၊ “ဒီလန္ေတာမတ္စ္” နဲ႕ “အိုစစ္မင္ဒယ္လ္စတန္း” တို႕ ႏွစ္ေယာက္စလံုးဟာ၊ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ ဖိႏွိပ္ကန္႕သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈေတြနဲ႕လြတ္ေအာင္ တမင္ဖန္တီး တီထြင္တဲ့အေနနဲ႕ “လက္ေခ်ာင္း” ေတြကို “အာဏာရွင္ကိုယ္စားျပဳသေကၤတ” ေတြအျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့ၾကတာ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ သူတို႕ ေခတ္တုန္းက ဘယ္စာေပ စီစစ္ေရးမွလည္း မရိွေသးပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ သူတို႕ သေကၤတအသစ္ ဖန္တီးၿပီးေရးခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီေနာက္ပိုင္းၾကေတာ့ အာဏာရွင္ေတြဟာ စာေပေလာကကို မ်က္လံုးေဒါက္ေထာက္ၿပီးၾကည့္ၾက၊ သူတို႕ကို ဆန္႕က်င္ တယ္လို႕ ထင္ရတဲ့စာေပေတြကို ျဖတ္ၾကေတာက္ၾက ပိတ္ပင္ၾက။ ေရးတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ကဗ်ာဆရာေတြကို ဒုကၡေပးၾကဆိုေတာ့ စာေရးဆရာေတြ ကဗ်ာဆရာေတြဟာ အာဏာရွင္ေတြရဲ႕ေရွ႕ေမွာက္မွာ ကိုယ္ေရာင္ေဖ်ာက္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္ တဲ့ကဗ်ာအမ်ဳိးအစားေတြကို တီထြင္လာခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ အုပ္စိုးသူနဲ႕ ကဗ်ာဆရာေတြ ဥာဏ္ခ်င္းၿပိဳင္တဲ့ေခတ္ႀကီးတေခတ္ ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။ အဲသလို ေခတ္ဆိုး၊ ေခတ္ပ်က္၊ ေခတ္ၾကပ္ႀကီးကပဲ ကဗ်ာဆရာ “ေစာေ၀” ဆိုတဲ့ ဥာဏ္ႀကီးွရွင္ကဗ်ာ ဆရာတေယာက္ကို ေမြးထုတ္လိုက္တာပဲလို႕ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။

(၃)
ေဖေဖာ္၀ါရီဆယ့္ေလး

အာ ရင္ဘက္က ေျပာတယ္
နာ နာခံစားတတ္မွ ခံစားမွ
႐ူး ႐ူးမူးမူးကို ျဖစ္ေနမွ
ႀကီး ျမတ္တဲ့အႏုပညာလို႕
မႉး မႈံမိႈင္းေ၀ေစတဲ့ ဓာတ္ပံုေမာ္ဒယ္မေလးေရ
ႀကီး ေတာင့္ႀကီးမားက်မွ အသည္းကြဲတဲ့ေရာဂါတဲ့
သန္း ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ခ်စ္တတ္သူမ်ား
ေရႊ အတိခ်ထားေသာလက္မ်ားျဖင့္ လက္ခုပ္တီး၍ရယ္ပါ ။ ။

ဆရာ “ေစာေ၀” ရဲ႕ “ေဖေဖာ္၀ါရီဆယ့္ေလး” ကဗ်ာဟာ၊ စာေၾကာင္းေရ (၈)ေၾကာင္းနဲ႕ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ကဗ်ာပါ။ ေဖာ္ျပဖို႕ ပို႕ထားတဲ့ ဂ်ာနယ္ကလည္း အခ်စ္ဂ်ာနယ္ပါ။ စာေပစီစစ္ေရးက ဦးစားေပးခံရ၊ တစံုတရာ အခြင့္အေရးေပးခံရတဲ့ ဂ်ာနယ္ပါ။ တနည္းအားျဖင့္ အုပ္စိုးသူရဲ႕ လစ္ဟာေနတဲ့ ေနရာတေနရာ၊ အပါးဆံုးေနရာသေဘာပါ။ ဒီိလုိ ဂ်ာနယ္၊ ဒီလို ေနရာမ်ဳိးကိုမွ ဆရာ “ေစာေ၀” က ေရြးခ်ယ္ခဲ့တာပါ။ ဒီလို အပါးဆံုးေနရာကိုထိုးေတာ့ အလြယ္တကူနဲ႕ ေပါက္ေတာ့တာေပါ့။ အလြယ္တကူနဲ႕ပဲ စာေပ စီစစ္ေရးေရွ႕က ရင္ေကာ့ၿပီးလမ္းေလွ်ာက္လာႏိုင္ခဲ့တာေပါ့။ ၿပီးေတာ့ စာေၾကာင္းတေၾကာင္းခ်င္းစီကလည္း ဘာႏိုင္ငံေရးမွ မပါ။ ဘာဘ၀သ႐ုပ္ေဖာ္မွ မပါ။ အခ်စ္သက္သက္ေရးဖြဲ႕မႈ။ ဆိုေတာ့ ... “ေဖေဖာ္၀ါရီဆယ့္ေလး” ကဗ်ာဟာ စာသူဖတ္သူေတြရဲ႕ေရွ႕ကို အလြယ္တကူပဲ ေရာက္လာႏိုင္ေတာ့တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဆရာ “ေစာေ၀” က၊ ဒီကဗ်ာမွာ ဘာသာစကားကိုအသံုးျပဳၿပီး၊ ဘာသာ စကားကို သမ႐ိုးက် ေဘးတိုက္ဖတ္တဲ့နည္းကိုေရွာင္ၿပီး၊ ေဒါင္လိုက္ အထက္ကေအာက္ တလံုးခ်င္းစီ္ဖြဲ႕စည္း အသံုးျပဳတဲ့ LGနည္းကို အသံုးျပဳလိုက္ပါတယ္။ ဒီိိလုိနဲ႕ “ေစာေ၀” ရဲ႕ကဗ်ာဟာ ပစ္မွတ္ကိုအေသအခ်ာထိမွန္သြားႏိုင္လို႕၊ “သမုိင္း၀င္ကဗ်ာ တပုဒ္” ျဖစ္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။ ေနာင္အခါ က်ေနာ္တို႕ လူမ်ဳိး က်ေနာ္တို႕ႏိုင္ငံရဲ႕သမုိင္းမွာ အင္မတန္ေအာင္ျမင္ထိေရာက္တဲ့ အာဏာရွင္ဆန္႕က်င္ေရးကဗ်ာတပုဒ္အျဖစ္ ကဗ်ည္းထိုးရမယ့္ကဗ်ာျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
အာဏာရွင္ႀကီးစိုးတဲ့ေခတ္မွာ အာဏာရွင္ေတြနဲ႕ ဥာဏ္ခ်င္းယွဥ္ၿပိဳင္ရတဲ့အလုပ္ကို ကဗ်ာဆရာေတြ အခုလို တေပ်ာ္တပါးႀကီး ၀င္ေရာက္ဆင္ႏြဲေနၾကတဲ့ေခတ္၊ ဘယ္တုန္းကမွ မရိွခဲ့ေသးဘူး။ ရိွတယ္ဆုိရင္လည္း ဒီေခတ္ေလာက္ မျပင္းထန္ ခဲ့ပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ အာဏာရွင္ေတြကို နားရြက္တံေတြးဆြတ္တဲ့ကဗ်ာ၊ အၿမီးလိမ္ခ်ဳိးတဲ့ကဗ်ာ၊ ၫိႈ႕သူႀကီးေဆာင့္ကန္တဲ့ကဗ်ာ မ်ဳိးေတြဆိုတာလဲ ဒီေခတ္ေလာက္၊ ဘယ္ေခတ္မွာမွ မရိွခဲ့ေသးပါဘူး။ ဆရာ “ေစာေ၀” လို ကဗ်ာဆရာ၊ စာေရးဆရာေတြဟာ၊ အာဏာရွင္စနစ္ၿပိဳက်ပ်က္စီးသြားတဲ့အထိ ကဗ်ာလက္နက္အသစ္ေတြ၊ တီထြင္သထက္ တီထြင္ကိုင္ဆြဲ တိုက္ပြဲ၀င္ၾကလိမ့္မယ္ ဆိုတာကို က်ေနာ္ သံသယမရိွယံုၾကည္ေနမိပါတယ္။

No comments:

Post a Comment