June 13, 2009

ႏွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္



(၁)
ျပတင္းေပါက္ ခန္းဆီးစကိုဖယ္လိုက္ရင္ အျပင္ဖက္မွာ ႏွင္းေတြ က်ေကာင္းက်ေနလိမ့္မယ္။ မေန႔တုန္းက အေအးဓာတ္ ပိုသလိုရွိခဲ့လို႔ ဒီကေန႔မနက္မွာေတာ့ ႏွင္းေတြ စတင္ၿပီး က်လာႏိုင္ေကာင္းရဲ႕။ ႏွင္းေတြက်လာေနတာကို ျမင္ရရင္ ...။
ဟိုး ... လြန္ခဲ့တဲ့ ၁၀ ႏွစ္က ႏွင္းေတြက်ေနတဲ့အခ်ိန္၊ အမိုးမပါတဲ့ ရထားတြဲတခုေပၚမွာ `မင္ဒယ္လ္စတန္း´ ေသဆံုးသြား ခဲ့တယ္။ ရထားတြဲေပၚမွာ ပက္လက္လွန္လဲေလ်ာင္းရင္း ေကာင္းကင္ႀကီးရဲ႕ လြတ္လပ္က်ယ္ျပန္႔ျခင္း အရသာကိုခံစားရင္း လူ႔ေလာကႀကီးကို စြန္႔ခြာသြားရတာေက်နပ္တယ္လို႔မ်ား`မင္ဒယ္လ္စတန္း´ ယူဆခဲ့ေလမလား။ ဒီတုန္းက ဆိုက္ေဗးရီးယား ေျမာက္ပိုင္း ႏွင္းေတြတဖြဲဖြဲက်ေနတဲ့ေအာက္က အသက္ငင္ေနတဲ့ ဘူတာ႐ံုေလးတခုရဲ႕အလြန္ ၀က္သစ္ခ်ေတာအစပ္မွာ `မင္ဒယ္လ္စတန္း´ ေသဆံုးသြားခဲ့တာ။ ႏွင္းေတြ အ႐ူးအမူးက်ေနခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ေပါ့။


ငါတို႔
ေနမင္းကို ျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ၾကရာ
`ပီတာစဘတ္´ မွာ
တဖန္ျပန္လည္ဆံုေတြ႕ၾကစို႔ ...။

၁၉၂၀ ႏို၀င္ဘာလ ၂၀ ရက္ေန႔စြဲနဲ႔ ေရးခဲ့တဲ့ `မင္ဒယ္လ္စတန္း´ရဲ႕ ကဗ်ာတပုဒ္ထဲမွာ သူ႔ဇနီးကို ရည္ရြယ္ၿပီးေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာစာသားလား၊ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ ၄ ေယာက္စလံုးကိုပဲရည္ရြယ္ၿပီးေရးခဲ့တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အျခားတေယာက္ေယာက္ ကိုမ်ား ရည္ရြယ္ခဲ့ေလသလား။ ဘယ္လိုပဲ ရည္ၫႊန္းသည္ျဖစ္ေစ အခုေတာ့ သူတို႔ ၄ ေယာက္စလံုးအဖို႔ `ပီတာစဘတ္´မွာ ျပန္လည္ဆံုေတြ႔ၾကဖို႔ဆိုတာ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူးေပါ့ေလ။
အခုဆိုရင္ `ပက္စတာညက္´လည္း လူ႔ဘ၀ႀကီးကို စြန္႔ခြာသြားခဲ့ၿပီ။ ႏွင္းေတြ တဖြဲဖြဲက်ေနတဲ့အခ်ိန္။ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ အခန္းေအာင္းေနခဲ့တဲ့ `ပက္စတာညက္´ကို ၀ံပုေလြေတြက ေနေရာညပါ ေခ်ာင္းေျမာင္း ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကတဲ့အခ်ိန္။ အင္မတန္တိတ္ဆိတ္ၿငိမ္သက္ေနတဲ့ အိမ္ကေလးတလံုးထဲမွာ `ပက္စတာညက္´ ေသဆံုးသြားခဲ့တာ။ `စိတ္ညစ္ညဴး ႐ႈပ္ေထြးစရာေကာင္းတဲ့ အခ်ိန္ေတြ နိဂံုးခ်ဳပ္ဖို႔ေကာင္းၿပီကြာ´လို႔ `ပက္စတာညက္´ ေျပာခဲ့ဖူးတယ္။ သူကေတာ့ `ငါ ... ႏွင္းေတြကို ခ်စ္တယ္ကြာ´တဲ့။ `ႏွင္းေတြကို ငါဘယ္ေလာက္ခ်စ္တယ္ဆိုတာ မင္းသိတယ္မို႔လား၊ ငါရဲ႕ ေဒါက္တာဇီးဗားဂိုး ၀တၳဳထဲမွာ ႏွင္းေတြက်ေနတဲ့အခ်ိန္ ကဗ်ာေတြ ထိုင္ေရးေနတဲ့ လူတေယာက္အေၾကာင္း ထည့္ေရးခဲ့တာ မင္းသိတယ္ မို႔လား´ဆိုတဲ့ သူ႔စကားေတြကို နားထဲမွာ ၾကားေနရတယ္။ ဒီလိုဆိုေတာ့လည္း `ပက္စတာညက္´အတြက္ စိတ္ေျဖၾကည့္လို႔ ရႏိုင္ပါတယ္။ သူ႔အဖို႔ ႏွင္းေတြ ဖြဲဖြဲဆုပ္ဆုပ္က်ေနတဲ့အခ်ိန္ လူ႔ဘ၀ႀကီးကို စြန္႔ခြာခြင့္ရခဲ့တယ္ေလ။
`စဗက္ထေရဗာ´ကလည္း ဒီလိုပါပဲ။ သတင္းဆိုးႀကီးၾကားလို႔ သူ႔ဆီကို ကမန္းကတန္းထြက္လာေတာ့ လမ္းမွာ ႏွင္းေတြ တေ၀ါေ၀ါက်လာေနလို႔ လမ္းေတြေတာင္မွ ပိတ္ဆို႔ကုန္ၾကရတာပဲ။ သူ႔အိမ္တံခါးကို တာ၀န္ရွိသူေတြက အတင္း႐ိုက္ခ်ဳိးၿပီးမွ ဖြင့္ခဲ့ၾကရတာလို႔ ဆိုတယ္။ `စဗက္ထေရဗာ´က သူ႔လည္တိုင္မွာ ႀကိဳးတေခ်ာင္းစြပ္ၿပီး လူ႔ဘ၀ကို ေက်ာခိုင္းသြားခဲ့တာ။ သူ႔ရဲ႕ လူ႔ဘ၀ေန႔ရက္မ်ားထဲက မဲေမွာင္တဲ့လမ္းမႀကီးေတြကို သူတို႔အားလံုးကို ေျပာျပလို႔ အားလံုးကပဲ ခံစားကြဲေၾကခဲ့ၾကရ တာပဲ။ အခုေလာက္အထိေတာ့ မျဖစ္တန္ရာေကာင္းပါဘူးဆိုၿပီး သူ႔ကို ၀ိုင္း၀န္းအားေပးႏွစ္သိမ့္ခဲ့ၾကရတာေပါ့။ သူကေတာ့ `မင္ဒယ္လ္စတန္း´တို႔၊ `ပက္စတာညက္´တို႔လို ေယာက်္ားသားမဟုတ္ေလေတာ့ ဘ၀ရဲ႕ အနက္ေရာင္ကတၱီပါကားလိပ္ ေတြကို ခြန္နဲ႔အားနဲ႔ မတြန္းဖယ္ႏိုင္ခဲ့ဟန္ တူပါရဲ႕။ မရဏတရားရဲ႕ လက္ယပ္ေခၚတဲ့အခ်ိန္ထိ ေစာင့္မေနေတာ့ပဲ သူကိုယ္တိုင္က မရဏတရားဆီ ခုန္ကူးသြားခဲ့တာ။ ဒီတုန္းကလည္း ႏွင္းေတြ … ႏွင္းေတြ …။ ႏွင္းေတြဟာ တကယ့္ကို ထူးထူးျခားျခား တပိုးတနင့္က်ေနခဲ့တဲ့ အခ်ိန္မွာေပါ့။
သူတို႔ ေလးေယာက္အေပၚမွာ ကဗ်ာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ၾသဇာအေညာင္းဆံုးပုဂၢိဳလ္ …။ `ဂူမီလက္´။ `ဂူမီလက္´ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ ထဲက စင္က်လာတဲ့ေသြးေတြဟာ ႏွင္းျပင္ေပၚမွာ ရဲရဲနီသြားေစခဲ့တယ္။ တန္းစီရပ္ေနတဲ့ အလုပ္သမား သေဘၤာသား၊
႐ံုး၀န္ထမ္း ၄၆ ဦးရဲ႕ ေသြးေတြဟာ ႏွင္းျပင္ေပၚမွာ စီးေမ်ာကုန္ၾကတယ္။ ေသနတ္သံေတြ စဲသြားတဲ့အခ်ိန္၊ ယမ္းခိုးေတြ တျဖည္းျဖည္းလြင့္ျပယ္သြားတဲ့အခါ `ဂူမီလက္´ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ဟာ တျခား သက္မဲ့ခႏၶာကိုယ္မ်ားနဲ႔အတူ လက္တြန္းလွည္း ေပၚကို ေရာက္ေနခဲ့ၿပီ။ အက်ဥ္းသားတခ်ဳိ႕ဟာ ႏွင္းေတြ ဖြားဖြားရားရား က်ေနတဲ့ေအာက္မွာ လူေသအေလာင္းေတြ တင္ထားတဲ့ လက္တြန္းလွည္းေတြ တြန္းရင္း ႏွင္းေတြထဲကို တိုး၀င္ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၾကတယ္။

အရာအားလံုး
မေန႔ကအတိုင္းပါပဲ
ပရမ္းပတာက်ေနတဲ့ႏွင္းေတြက
ထမင္းစားခန္း ျပတင္းေပါက္ေတြကို
႐ိုက္ပုတ္ထုႏွက္ေနေလရဲ႕ …။

ခန္းဆီးစကို အသာအယာဖယ္လိုက္ေတာ့ ႏွင္းေတြဟာ တကယ္ပဲ တံခါးအျပင္ဖက္မွာ တဖြဲဖြဲက်လာေနတာကို ေတြ႕လိုက္ရတယ္။ ႏွင္းေတြက်လာေနမလားဆိုၿပီး စိုး႐ြံ႕ထိတ္လန္႔ေနခဲ့တဲ့ သူ႔စိတ္ဟာ ခန္းဆီးစကိုဖယ္ၿပီး အျပင္ကိုၾကည့္ေတာ့ တကယ္ပဲ ႏွင္းေတြက်ေနတာကိုေတြ႔ၿပီး ထူးထူးျခားျခား စိတ္ေတြေျပာင္းလဲသြားရျပန္တယ္။ သူခ်စ္တဲ့၊ သူေလးစားတဲ့၊ ကြယ္လြန္သြားၾကၿပီျဖစ္တဲ့ ကဗ်ာဆရာေလးဦးစလံုးဟာ ႏွင္းေတြကို ခ်စ္ခဲ့ၾကတာပဲ။ ႏွင္းေတြထဲမွာပဲ လဲေလ်ာင္းသြားႏိုင္ခဲ့ၾကတာပဲ။ ဒီလိုေတြးမိတဲ့အခါ `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´အေနနဲ႔ ႏွင္းေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ စိုက္ၾကည့္ႏိုင္လာခဲ့ပါတယ္။ ႏွင္းေတြထဲမွာ ထာ၀ရအိပ္စက္သြားၾကတဲ့ ဆိုဗီယက္ယူနီယံႀကီးရဲ႕ ကဗ်ာဆရာ ေလးဦးအေၾကာင္းကိုေတြးၿပီး ႏွင္းေတြကို ရဲရဲရင့္ရင့္ ရင္ဆိုင္ဖို႔လိုအပ္တယ္ဆိုတာကို သတိထားမိလာႏိုင္ခဲ့တယ္။ ႏွင္းေတြဆိုတာေလ …၊ အခန္းရဲ႕ အျပင္ဖက္မွာ တဖြဲ႔တႏြဲ႔သြန္က်ေနလိုက္တာ တေန႔လံုး တညလံုး။

(၂)

ဒါေပမယ့္
တနဂၤေႏြေန႔တေန႔ရဲ႕
မီးခိုးေရာင္ေန႔လည္ခင္း
နီဗာရဲ႕ ပင္လယ္တံခါး၀မွာရွိတဲ့
ခပ္ျမင့္ျမင့္ ခပ္မြဲမြဲအိမ္တလံုးထဲက
စကား၀ိုင္းတခုကို
ငါ … သတိရေနမိတယ္ …။

ကဗ်ာဆရာ `အလက္ဇႏၵားဘေလာ့´နဲ႕ စကား၀ိုင္းဖြဲ႔ထိုင္ခဲ့တဲ့ ေန႔လည္ခင္းတခုကို သူသတိရတယ္။ ဒီတုန္းက `အလက္ဇႏၵားဘေလာ့´ က `ေၾကာက္မက္ဖြယ္ႏွစ္ကာလမ်ား´ဆိုတဲ့စကားကို ဘာျပဳလို႔မ်ား ေျပာခဲ့တာပါလိမ့္။ လူေတြ အလြန္မတန္ စိတ္ဓာတ္တက္ႂကြလြန္းေနတဲ့အခ်ိန္ …၊ ဒီလိုအခ်ိန္မ်ဳိးကိုမ်ား ဘာျပဳလို႔ `ဘေလာ့´က ဒီလိုၫႊန္းဆိုခဲ့ပါလိမ့္။ ၁၉၁၇ ခုႏွစ္မတိုင္ခင္ ၀န္းက်င္ကာလမွာ ပေဒသရာဇ္စနစ္ရဲ႕ ၿပိဳလဲအက္ကြဲသံကို လူေတြက ေကာင္းခ်ီးေပးေနၾကတဲ့အခ်ိန္ …၊ ဘာေၾကာင့္မ်ား `ဘေလာ့´က ဒီလိုေျပာခဲ့တာပါလိမ့္။ ဟိုတုန္းက အၿမဲတမ္း ဒီလိုပဲ ေျဖမရတဲ့ ပုစၧာတခ်ဳိ႕ဟာ အခုေတာ့ သူ႔အဖို႔ နားလည္သလိုလိုရွိလာခဲ့ၿပီ။
သူ႔ရဲ႕ ပထမဦးဆံုးကဗ်ာစာအုပ္ `ညေနဆည္းဆာ´ထြက္ရွိတုန္းက ပါတီအာေဘာ္သတင္းစာႀကီးရဲ႕ ေဆာင္းပါးရွင္တဦးက `ဒီကဗ်ာစာအုပ္ဟာ ဓနရွင္အေတြးအေခၚမစင္တဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္´ျဖစ္တယ္လို႔ ေ၀ဖန္ခဲ့တာကို ျပန္ၿပီးေတြးမိတယ္။ ေနာက္ ၂ ႏွစ္အၾကာမွာ `ႏွင္းဆီပြင့္မ်ား´ကဗ်ာစာအုပ္ ထပ္ၿပီးထုတ္တယ္။ `ငွက္ျဖဴအုပ္´ ကဗ်ာစာအုပ္ကိုေတာ့ ၁၉၁၇ ခုႏွစ္မွာ …။ ၁၉၂၁ ခုႏွစ္ `ေဆးဖက္၀င္သစ္ပင္´ကဗ်ာစာအုပ္ ထုတ္ၿပီးကတည္းက `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ရဲ႕နာမည္ဟာ ဆိုဗီယက္ကမၻာ မွာ မေကာင္းဆိုး၀ါးတေကာင္လို ေက်ာ္ၾကားစျပဳပါၿပီ။ ၁၉၄၆ ၾသဂုတ္လထဲမွာ ပါတီအာေဘာ္ `ပရာဗဒါ´ သတင္းစာႀကီးမွာ ဆိုရင္ `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ ကို ပုဂၢိဳလ္ေရးအရပါ ဦးတည္တိုက္ခိုက္ေရးသားတဲ့ေဆာင္းပါးေတြ အဆက္မျပတ္ ပါရွိေနခဲ့ပါတယ္။
`ပရာဗဒါ´ သတင္းစာမွာပါရွိတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြဟာ ကဗ်ာစာအုပ္ကို ေ၀ဖန္တာနဲ႔မတူဘဲ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥေတြကိုပဲ ဖိၿပီးေရးခဲ့တာပါ။ ဒီတုန္းက ဒီေဆာင္းပါးေတြဟာ ေဆာင္းပါးရွင္တဦးရဲ႕ `ကေလာင္နာမည္´ကို အသံုးျပဳၿပီး ေရးခဲ့တာမွန္ေပမယ့္ ပုဂၢိဳလ္တဦးတေယာက္ထဲက ဒိုင္ခံေရးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ သိပါတယ္။ ပါတီရဲ႕ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ိေရး ဒါမွမဟုတ္ ေက-ဂ်ီ-ဘီရဲ႕ စိတ္ဓာတ္စစ္ဆင္ေရးဌာနကလူတခ်ဳိ႕ တလွည့္စီေရးခဲ့ၾကတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြဆိုတာ သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါေတြဟာ အထက္ဆံုးကက်လာတဲ့ သေဘာထားအေပၚ မူတည္တယ္ဆိုတာ အစပထမေတာ့ မသိခဲ့ပါဘူး။
၁၉၂၅ ခုႏွစ္ထဲမွာ သူ႔ကို ရက္အကန္႔အသတ္မရွိ ကဗ်ာေရးသားပံုႏွိပ္ေဖာ္ျပခြင့္ ပိတ္ပင္လိုက္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ပဲ ၁၉၄၆ ခုရဲ႕ နံနက္ခင္းတခုမွာ သူ႔ဆီကို စာတိုက္ကတဆင့္ စာတေစာင္ေရာက္လာခဲ့ျပန္ပါတယ္။ စာအိတ္ကိုေဖာက္ၿပီး မဖတ္ခင္ ကတည္းက `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ရဲ႕ စိတ္ထဲမွာ တုန္လႈပ္ေခ်ာက္ခ်ားေနခဲ့ပါၿပီ။ စာအိတ္ေပၚမွာ `ဆိုဗီယက္ယူနီယံ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢ´ရဲ႕ တံဆိပ္ကို သူေတြ႔ရပါတယ္။

သီတင္းတပတ္လံုးလံုး
ဘယ္သူတဦးတေယာက္နဲ႔မွ
ငါ စကားမေျပာခဲ့။
ပင္လယ္ကမ္းစပ္က
ေက်ာက္တံုးတတံုးေပၚမွာပဲ
ငါထိုင္ခဲ့။

`အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ ရက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားထိ ဘယ္သူနဲ႔မွ စကားမေျပာျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ သူ႔ကို `ဆိုဗီယက္ယူနီယံ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢ´ရဲ႕ အဖြဲ႔၀င္အျဖစ္က ထုတ္ပယ္လိုက္တဲ့စာကို သူဖတ္ခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ ရက္ေပါင္းမ်ားစြာ သူဟာ ႏႈတ္ဆိတ္ေနခဲ့ပါတယ္။ သတင္းေထာက္တခ်ဳိ႕၊ ႏိုင္ငံျခားသားတခ်ဳိ႕၊ သူ႔အေပၚ စာနာသူတခ်ဳိ႕က သူ႔ကို စကားေျပာဖို႔၊ ႏွစ္သိမ့္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ေပမယ့္ သူကေတာ့ ဘယ္သူ႔ကိုမွ လက္ခံစကား မေျပာခဲ့ပါဘူး။ သူ႔အသိတရားထဲမွာက သူ႔ကို အားေပးႏွစ္သိမ့္ႏိုင္တဲ့ လူပုဂၢိဳလ္ဆိုတာ ဒီကမၻာေပၚမွာ ေလးဦးထဲပဲရွိတာပဲ။ အဲဒီ ပုဂၢိဳလ္ေလးဦးက အခုဆိုရင္ လူ႔ဘ၀ကို စြန္႔ခြာသြားခဲ့ၾကၿပီ။

ေသနတ္ခ်င္းယွဥ္ပစ္ရတဲ့ပြဲ မဟုတ္ေလပဲ
လူသတ္ကြင္းတခုမဟုတ္ေလပဲ
စစ္ေျမျပင္မဟုတ္ေလပဲ
ေတာေျခာက္ကုန္းတခုရဲ႕ လမ္းကေလးေပၚမွာ …။

ထုတ္ေ၀ခဲ့ၿပီးသမွ် ကဗ်ာစာအုပ္အားလံုးအတြက္ သူ႔မွာတာ၀န္ရွိတယ္ဆိုတာ သူသိပါတယ္။ သူ႔ႏွလံုးသားကို ပံုတူကူးတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္ေတြခ်ည္းပါပဲ။ ဒီကဗ်ာစာအုပ္ေတြဟာ လူေတြကို အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတယ္ဆိုတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္အေပၚ မွာေတာ့ သူတာ၀န္မယူႏိုင္ပါဘူး။ ဒါဟာျဖင့္ တစံုတရာလြဲေခ်ာ္ေနျခင္းသာ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အသိကို လူေတြအားလံုး သိေအာင္ သူဘယ္လိုလုပ္ရပါ့။ ေ၀ခြဲလို႔မရႏိုင္တဲ့အျဖစ္က အခုဆိုရင္ သူဟာ က်င္းနဖူးထိပ္မွာ ရပ္မိတဲ့ လူတေယာက္လို ျဖစ္ခဲ့ၿပီဆိုတဲ့ အေျခအေနကို သူဘာျပဳလို႔ မကာကြယ္ႏိုင္ခဲ့တာလဲဆိုတဲ့ မျဖစ္ပါပဲ။

သူ႔ကို `ဆိုဗီယက္ယူနီယံ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢ´ရဲ႕ အဖြဲ႔၀င္အျဖစ္က ထုတ္ပယ္တဲ့စာကို ဖတ္ရတဲ့အခ်ိန္ ေမာ္စကိုမွာ ႏွင္းေတြအ႐ူးအမူးက်ခဲ့ပါတယ္။

(၃)

ငါဟာ
႐ိုးသားစြာ
အသိဉာဏ္ႂကြယ္၀စြာ ေနထိုင္ႏိုင္ဖို႔

ေကာင္းကင္ႀကီးကိုၾကည့္ဖို႔
ဘုရားသခင္ထံ ဆုေတာင္းဖို႔
ငါ့ကိုငါ သင္ၾကားခဲ့တယ္။

ဘ၀တခုကို တည္ေဆာက္တဲ့အခါ ျဖဴစင္႐ိုးသားျခင္း၊ အသိဉာဏ္ပညာႂကြယ္၀ျခင္းအျပင္ လြတ္လပ္မႈ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈဆိုတဲ့ အဂၤါရပ္ေတြနဲ႔လည္း ျပည့္၀ေစခ်င္ေပမယ့္ ဘာျပဳလို႔မ်ား လြတ္လပ္မႈေတြ ပါးလ်ားခဲ့ရပါလိမ့္။ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈေတြ ေမွးမွိန္ခဲ့ရ ပါလိမ့္။ သူ႔အေနနဲ႔ `အိုစစ္မင္ဒယ္လ္စတန္း´ကို ေလးစားတာဟာ အမွားလား။ `စဗက္ထေရဗာ´ကို ခ်စ္ခင္မိတာ အမွားလား။ `ပက္စတာညက္´ကို ရဲေဘာ္ရဲဘက္လို သေဘာထားမိတာ အမွားလား။ `နီကိုလက္´ကို လက္ထပ္ခဲ့မိ တာေကာ အမွားလား။ သူတို႔ဟာ လူသားေတြကို ဆိုဗီယက္ ယူနီယံႀကီးထက္ ပိုၿပီးခ်စ္ျပခဲ့ၾကသူေတြ။ သူတို႔အားလံုး မေသဆံုးခင္ကဆိုရင္ သူတို႔နဲ႔အတူ သူလည္းပဲ ကမၻာႀကီးကို ခ်စ္ခဲ့တာပဲ။ လူေတြကို ခ်စ္ခဲ့တာပဲ။ တိုင္းျပည္ ႏိုင္ငံေတြ၊ ဥပေဒသေတြ၊ ထံုးတမ္းစဥ္လာေတြ၊ အသားအေရာင္ေတြ၊ ဘာသာစကားေတြထက္ပိုၿပိး လူေတြကို ခ်စ္မိတာဟာ အမွားတခု က်ဴးလြန္ျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာလာခဲ့ရင္ …။ သူတို႔ ေလးဦးနဲ႔အတူ သူလည္းပဲ အတိအလင္း ကန္႔ကြက္ေနမိမွာပဲ။
အခုေတာ့ သူယံုၾကည္သလို၊ သူျမင္သလို ေျပာမိဆိုမိတဲ့အတြက္ ေပးထားရတဲ့ အရင္းအႏွီးကေတာ့ ႀကီးလွပါတယ္။

ငါမငိုေတာ့ဘူးလို႔
ငါ မင္းကို
ကတိေပးပါတယ္
ဒါေပမယ့္
ငါ့ႏွလံုးသားကေတာ့
ေက်ာက္တံုးတခုအျဖစ္ ေျပာင္းသြားေလရဲ႕ …။

`ေက်ာက္တံုးတခု´ကို ရင္ထဲမွာထည့္ၿပီး `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ လမ္းေလွ်ာက္ေနမိပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာေတာ့
ဒီ `ေက်ာက္တံုးတခု´ကိုပဲ ဖက္တြယ္ထားရမလားပဲ။
ဒီတုန္းက `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အက်ဥ္းခံဘ၀နဲ႔ေနခဲ့ရတဲ့ သားျဖစ္သူအတြက္ ရတက္မေအးႏိုင္ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္။ တခါ သားတဦးကလည္း အမဲလိုက္ရင္းက မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ေသဆံုးသြားရတဲ့အခ်ိန္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ႏွင္းေတြ ထန္ထန္ျပင္းျပင္း က်ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ သားကေလးတေယာက္ ေသဆံုးသြားခဲ့ရတာ။

အရပ္ရွည္ေမ်ာေမ်ာမိန္းမ
မင္းရဲ႕ ဂ်စ္ပစီကေလးငယ္ ဘယ္မွာလဲ
မင္းရဲ႕ သားဦးေလး ဘယ္မွာလဲ
သူ႔သတင္းက ဘယ္လိုလဲ၊ မင္း ဘာေတြမွတ္မိလဲ
မိခင္တဦးရဲ႕ ကံၾကမၼာဆိုတာ
ေပ်ာ္႐ႊင္မႈရဲ႕ ႏွိပ္စက္ခန္းတခု …။
မင္းသိပါတယ္
သူ႔ကို အမဲလိုက္ရာက သူတို႔ေတြ႔လာခဲ့ၾကတာ
သူ႔အေလာင္းကို
၀က္သစ္ခ်ပင္ရဲ႕အနီးမွာ သူတို႔သြားေတြ႕ခဲ့ၾကတာ …။
ငါ
ေပ်ာ္ေပ်ာ္ရႊင္ရႊင္ ေနတတ္တဲ့ငွက္ကေလးကို
သစ္ပင္အိုႀကီးအနီးက
ေရတြင္း၀ိုင္းႀကီးရဲ႕ေဘးမွာ ျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ၿပီ။

ေနာင္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာၾကာသည့္တိုင္ သူကိုယ္တိုင္ျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ရတဲ့ သူ႔ရင္ေသြးကေလးကို သူ႔မွာေမ့ေပ်ာက္လို႔ မရႏိုင္ခဲ့။ တခါ ႏွစ္ေပါင္း ၁၅ ႏွစ္တိုင္တိုင္ (၁၉၂၅-၁၉၄၀) ေျမျမႇဳပ္ခံထားခဲ့ရတဲ့ သူ႔ကဗ်ာေတြကိုလည္း သူမေမ့ႏိုင္။
ဆိုဗီယက္ယူနီယံႀကီးရဲ႕ ေက်ာကုန္းေပၚမွာေတာ့ ႏွင္းေတြအဆမတန္ က်ၿပီးရင္း က်လာေနခဲ့ပါတယ္။

(၄)

၁၉၅၀ ခုရဲ႕ ႏွစ္ဦးကစၿပီး ေခါင္းေဆာင္ႀကီး `စတာလင္´ကို လက္ရွိဆိုဗီယက္ယူနီယံေခါင္းေဆာင္တခ်ဳိ႕က ေ၀ဖန္ျပစ္တင္ လာခဲ့ၾကပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၅၆ ခုႏွစ္ အႀကိမ္ႏွစ္ဆယ္ေျမာက္ ပါတီညီလာခံၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္`ခ႐ူးေရွာ့´က `စတာလင္´ကို အျပင္းအထန္ ေ၀ဖန္တိုက္ခိုက္လာခဲ့ပါတယ္။ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး`စတာလင္´ကို ေ၀ဖန္ျပစ္တင္တဲ့အသံေတြ ဆူညံလာတဲ့အခါ ဆိုဗီယက္ယူနီယံတခုလံုး အိပ္ေပ်ာ္ရာက လန္႔ႏိုးသလို ျဖစ္သြားရတာေပါ့။ ဆိုဗီယက္ယူနီယံ ထီးရိပ္ ေအာက္က တိုင္းႏိုင္ငံတခ်ဳိ႕ဆိုရင္ ပိုၿပီး ေခ်ာက္ေခ်ာက္ခ်ားခ်ား ျဖစ္ကုန္ၾကရတာေပါ့။ ဒီအခါမွာေတာ့ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေက်ာက္တံုးတခုကို ရင္ထဲမွာထည့္ၿပီး လမ္းေလွ်ာက္လာေနတဲ့ `အက္ခ္မာေတာ္ဗာ´ဟာ ေက်ာက္တံုးရဲ႕ အခ်က္ေပးသံကို စတင္ၿပီး ၾကားလိုက္ပါတယ္

ေႏြဦးနဲ႔ေဟမႏၲေတြ ျဖတ္ေက်ာ္သြားခဲ့ၾက
ဒါေပမယ့္လည္း
တခါတရံမွာ ငါဟာ
တခုေသာေႏြဦးကိုပဲ သတိတရျဖစ္ေနခဲ့မိ …။

သူ႔ရင္ထဲကေက်ာက္တံုးက သူ႔ကို တခုေသာေႏြဦးမွာပြင့္တဲ့ ပန္းေတြအေၾကာင္း ေျပာျပေနပါေပါ့လား။ ေဟမႏၲရဲ႕ ဖိစီးမႈ ေအာက္မွာ ပန္းေတြေႂကြခဲ့၊ သစ္ပင္ေတြေသခဲ့ရေပမယ့္ `ေႏြဦး´ ေရာက္လာၿပီဆိုရင္ေတာ့ သစ္ပင္ေတြ ျပန္ရွင္လာ တတ္တာ၊ ပန္းေတြျပန္ၿပီးပြင့္လာတတ္တာကို ေမ့မပစ္လိုက္ဖို႔ ေက်ာက္တံုးကပဲ သတိေပးလာခဲ့တာ။

ငါ … ႀကိဳးၾကာငွက္ကို ေမးၾကည့္တယ္
ငါ အသက္ရွင္လ်က္
ႏွစ္ေပါင္းဘယ္ေလာက္ ေနရဦးမလဲဆိုတာ။
ထင္း႐ွဴးးပင္ေတြရဲ႕ အဖ်ားေတြဟာ ယိမ္းထိုးလ်က္ရွိၾက
အ၀ါေရာင္ ႐ိုးတံေတြက ျမင္ခင္းေတြဆီကို အိက်ေနၾက
လန္းဆန္းတဲ့ ေတာလမ္းကေလးထဲမွာေတာ့ ဘာသံမွ်မၾကားၾကရ
ငါ … အိမ္ကို ျပန္လာေနၿပီ
ပူေလာင္တဲ့ ငါ့နဖူးျပင္ကို
ေအးျမတဲ့ေလက အသာအယာပြတ္တိုက္လ်က္။

သတင္းေထာက္ေတြ၊ မိတ္ေဆြေတြ၊ အိမ္အထိ၀န္းရံၿပီး လိုက္ပို႔မယ့္သူေတြကို သူက ထပ္ကာတလဲလဲ ေတာင္းပန္စကား ေျပာၿပီးမွ သူ႔အိမ္ကို သူတေယာက္ထဲပဲ ျပန္လာခဲ့တာ။ လမ္းမွာ ကားမစီးဘဲ တေယာက္ထဲ လမ္းေလွ်ာက္ၿပီးမွ ျပန္လာခဲ့တာ။
ၿပီးခဲ့တဲ့ တနာရီခန္႔ကဆိုရင္ `ဆိုဗီယက္ယူနီယံ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢ´ရဲ႕ စည္းေ၀းခန္းမေဆာင္ႀကီးထဲမွာ သူ႔ကို ၀ိုင္း၀န္း ဂုဏ္ျပဳၿပီး တီးလိုက္တဲ့ လက္ခုပ္သံေတြဟာ ခန္းမႀကီးတခုလံုး ပြင့္ထြက္မတတ္ဆူညံေနခဲ့တာပဲ။
တကယ္ေတာ့ ဒီလိုအခ်ိန္မ်ဳိးမွာ သူ႔ခ်စ္သူကဗ်ာဆရာ `ဂူမီလက္´၊ သူ႔ရဲေဘာ္ကဗ်ာဆရာေတြျဖစ္ၾကတဲ့ `အိုစစ္မင္ဒယ္လ္ စတန္း´၊ `စဗက္ထေရဗာ´၊ `ပက္စတာညက္´တို႔ဟာ သူ႔ေဘးမွာ ၀ိုင္းထိုင္ၿပီး ေနသင့္တဲ့အခ်ိန္မ်ဳိးပါ။ အဲဒီ ေလးဦးထဲက တေယာက္ေယာက္ကသာ သူထိုင္ခြင့္ရတဲ့ `ဆိုဗီယက္ယူနီယံ စာေရးဆရာမ်ားသမဂၢဥကၠဌ´ ကုလားထိုင္မွာ ထိုင္ခြင့္ရွိ တာပါ။ အခုေတာ့ သူတို႔တေတြကိုယ္စား ဒီကုလားထိုင္ေပၚမွာ ထိုင္ခြင့္ရတာပဲဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ပဲ လက္ခုပ္သံေတြကို တိတ္ဆိတ္စြာ နားေထာင္ေနခဲ့ရပါတယ္။
အခုေတာ့ `ေႏြဦး´က ေရာက္လာခဲ့ၿပီ။ သစ္ပင္ေတြလည္း ေပါက္လာခဲ့ၿပီ။ ပန္းေတြလည္း တဖန္ျပန္လည္ ပြင့္ဖူးလာေန ၾကၿပီ။ တခ်ိန္တုန္းက ႏွင္းထုႀကီးရဲ႕ေအာက္မွာ ဘ၀ေတြ ေက်ေက်နပ္နပ္ ယံုယံုၾကည္ၾကည္ ျမႇဳပ္ႏွံသြားခဲ့ၾကတဲ့ ကဗ်ာဆရာ ေတြရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ေပၚက ႏွင္းေတြလည္း အရည္ေပ်ာ္စျပဳပါၿပီ။

အခုေတာ့လည္း
ေသဆံုးသြားၾကၿပီးသူေတြနဲ႔
ျပည္ပေရာက္သူေတြေတာင္မွ
ငါ့ အိမ္ကေလးထဲကို လာေရာက္ၾကဖို႔ သေဘာတူခဲ့ၾကပါၿပီ။
ကေလးကို လက္တြဲဆြဲေခၚဦးေဆာင္ၿပီး ငါ့ဆီကို လာေနလ်က္
ငါ …
သူ႔ကို
အခ်ိန္အၾကာႀကီး မေတြ႔မျမင္ခဲ့ရၿပီပဲ …။ ။


ၿငိမ္းေ၀

ကိုးကား။ ။ The Eyesight of Wasps (Psip Mandelshtam)
Selected Poems (Osip mandelshtam)
Selected Poems (Anna Akhmatova)
Women Poets
Selected Poems (Marina Tsvetayeva)


No comments:

Post a Comment